6953 нови лекотоварни автомобила са регистрирани в България през 2024 г. Това сочи официалната статистика на МВР. В тази бройка влизат ванове, пикапи и малки камиони от категория N1 (до 3,5 т), както и големи ванове от категория N2 (от 3,5 до 12 т).
Данните за регистрациите през миналата година на нови лекотоварни автомобили показват, че през 2024 г. в сегмента има ръст от 31,4% спрямо 2023 г., когато на пътя в България са били пуснати 5291 нови превозни средства от категориите N1 и N2. Така след увеличението на регистрациите през 2023 г. спрямо 2022 г. с 6,7%, пазарът в двете категории отбелязва ръст за втора поредна година. Което говори за възстановяване от кризисните години, най-трудна, от които беше 2022 г., завършила със спад в регистрациите на нови ванове от 26,3 % спрямо 2021 г., когато на пътя са били пуснати 6740 нови лекотоварни превозни средства от категориите N1 и N2.
Категория N2 по принцип включва големите ванове и леките камиони – товарни превозни средства с допустима максимална маса от 3,5 до 12 т. От таблицата на регистрациите тук обаче са извадени типичните камиони от категория N2, които са 67 през 2024 г., като е направено изключение единствено за модел, който има версия, регистрирана и в най-леката теглова категория N1. В таблицата обаче са добавени, без да бъдат включвани в общата бройка на регистрираните лекотоварни автомобили, някои модели от категория M1, в която по принцип влизат леките автомобили – превозни средства за превоз на пътници с допустима максимална маса до 3,5 т и до 8+1 седящи места. В случая в таблицата са оставени пътническите изпълнения на компактни, средни и големи ванове, чиито модели по принцип имат лекотоварни версии от категория N1. Присъствието им в таблицата не променя статистиката, а е чисто информативно, тъй като при някои марки, тези модели се произвеждат и продават от лекотоварните подразделения на компаниите, а и това дава реална представа за търсенето на пазара на определен модел.
Както винаги и този път статистиката е леко повлияна от присъствието в графа N1 на типични леки автомобили, които са били хомологирани като лекотоварни. За разлика от предни години техният брой е по-малък. В статистиката присъстват и няколко кемпера, които също са получили регистрация като N1.
Ако се тръгне от горе-надолу за поредна година може да се каже, че пазарът на тежки ванове от категория N2 в България си остава традиционно слаб. Все пак новите регистрации в тази категория са 159, осезаемо повече от регистрираните през 2023 г. 99 броя и отчетените през 2022 г. 76 броя. Традиционно най-силно тук е представянето на тежките версии на IVECO Daily. С регистрираните през 2024 година 126 броя, бестселърът на италианската марка е много далеч пред конкурентите си.
Далеч по-пъстра е картината в сегмента N1, където новите регистрации през миналата година са 6794, при 5192 през 2023 г., 4889 през 2022 г. и 6659 през ударната до сега 2021 г. За пореден път лидер в категорията е Renault Group. И през 2024 г. Renault остава най-продаваната марка у нас при новите лекотоварни автомобили с 1671 регистрации в категория N1 и 1684 регистрации общо в двете категории N1 и N2. Големият ван Renault Master e безспорен хегемон в лекотоварния сегмент със 713 регистрации в N1, 13 – в N2 и 83 в M1. На второ място е бестселърът при „баничарките“ Renault Express с 679 регистрации в единствената категория, в която е представен – N1. Трети в класацията по модели е пикапът Ford Ranger с 611 броя, като внушителната бройка се дължи и на сериозно присъствие на пазара на уникалната му версия Raptor. Другият серозен играч при еднотонните пикапи на българския пазар – Toyota Hi-lux е с 312 регистрации през 2024 г.
Четете и във февруарския брой на списание КАМИОНИ – на хартия и онлайн – на transport-press.bg.