С присъединяването ни към ЕС от 1.01.2007 г. в България трябва да се регистрират само товарни автомобили с еконорма Евро-4 и с дигитални тахографи. У нас обаче не бяха изградени механизмите, съгласно които да се изпълняват тези изисквания. И в момента продължава да се работи по тези въпроси. Съюзът на вносителите на автомобили предприе редица действия, за да подпомогне решаването на така наболелите проблеми. Какви бяха те и какво беше постигнато – разговаряме с г-н Стоян Желев, председател на УС на Съюза на вносителите в България.
Стоян Желев, председател на УС на Съюза на вносителите в България
С присъединяването ни към ЕС от 1.01.2007 г. в България трябва да се регистрират само товарни автомобили с еконорма Евро-4 и с дигитални тахографи. У нас обаче не бяха изградени механизмите, съгласно които да се изпълняват тези изисквания. И в момента продължава да се работи по тези въпроси. Съюзът на вносителите на автомобили предприе редица действия, за да подпомогне решаването на така наболелите проблеми. Какви бяха те и какво беше постигнато – разговаряме с г-н Стоян Желев, председател на УС на Съюза на вносителите в България.
– Г-н Желев, от 1 януари 2007 г. стана задължително превозните средства, които за първи път се пускат в експлоатация, да бъдат оборудвани с дигитални тахографи, но към настоящия момент в България няма възможност за издаване на карти за тях. Какво се прави по въпроса?
– Товарният автомобил може да е оборудван с дигитален тахограф, но българските водачи нямат издадени карти за ползването на този тахограф. За да се избегнат проблемите при международни превози с превозни средства, оборудвани с дигитални тахографи, организацията Confederation of Organisation in Road Transport Enforcement (CORTE) и проектът Monitoring of the Implementation of Digital Tachograph (MIDT) към Европейската комисия изпратиха запитване до компетентните органи на държавите – членки на Европейския съюз, както и до Исландия, Лихтенщайн, Норвегия и Швейцария. В това запитване бе предложено да се направи един толеранс към българските водачи и превозвачи без карти за дигитални тахографи, като съответните страни ги допускат да извършват превози без карти, без да ги глобяват до 31 юли 2007 г., при следните условия:
– дигиталният тахограф следва да е активиран и калибриран;
– водачите трябва да предоставят разпечатки от цифровите тахографи при проверка от контролните органи.
Преходният период ще отпадне по-рано от 31 юли 2007 г., ако издаването на карти в България започне преди тази дата.
– Има ли отговор на запитването от отделните европейски държави?
– Положителни отговори са получени от: Дания, Естония, Германия, Гърция, Унгария, Ирландия, Латвия, Люксенбург, Малта, Холандия, Полша, Португалия, Словакия, Испания, Швеция, Великобритания, Австрия, Белгия, Кипър, Чехия, Финландия, Италия, Литва, Норвегия, Исландия, Лихтенщайн и Швейцария. Към настоящия момент само Словения и Франция са отговорили отрицателно.
– Изискването към българските превозвачи е дигиталният тахограф да е активиран и калибриран. Къде може да се извърши това?
– В България все още няма одобрени лица за калибриране на дигитални тахографи. Ето защо дигиталният тахограф може да бъде калибриран в одобрен сервиз при първия превоз с превозното средство в първата държава – членка на ЕС, в която това е възможно. Българските водачи без карти са задължени да правят разпечатки от дигиталните тахографи в началото и в края на превоза. Върху разпечатките на информацията за превозното средство водачът е длъжен да нанесе данните, необходими за неговото идентифициране (име, номер на картата и свидетелството за управление), а също и периодите, през които е извършвал друга работа, периодите на разположение, прекъсванията и почивките чрез съответните символи.
– Възможно ли е в момента регистрирането на товарни автомобили, различни от Евро-4, и ако да, в какви рамки?
– Да, възможно е да се регистрира товарен автомобил Евро-3 в рамките на квота от до 30% от общия брой на автомобилите от тази марка, регистрирани през 2006 г. Към момента крайният срок за регистрация на такива автомобили е 31 юни 2007 г.