Лекотоварните автомобили от всички сегменти имаха много сериозно присъствие в залите на IAA Transportation в Хановер. Електрическите и другите видове алтернативни задвижвания са все по-сериозно застъпени при тях, но не може да не се отбележи, че ДВГ все още имат запазено място в производствените гами на повечето производители.
Всички големи европейски и световни производители на лекотоварни автомобили бяха подходили доста сериозно към изложението и се представиха с атрактивни щандове, представящи почти пълните им гами. Да не говорим за настъпващата все по-масирано към Европа армия от китайски марки, които залагат изключително и само на електрически и водородни задвижвания във всичките сегменти, дори при пикапите. Представяме марките лекотоварни автомобили от изложението в реда на техните пресконференции. Единствено за Volkswagen, заради премиерата на T7, става дума в отделен материал.
Хибриден Ranger PHEV от Ford PRO
Гамата Ford Pro Productivity заемаше централно място на изложението IAA TRANSPORTATION 2024. Ford Pro представи пълния спектър високопроизводителни решения за европейския бизнес, сред които напълно електрифицирано семейство Transit и надградени услуги за свързаност. Впечатлява премиерата на изцяло новия хибриден пикап Ranger PHEV, който бе представен в Хановер във версия Stormtrak. Ranger Plug-In Hybrid е първата електрифицирана версия на най-продавания пикап в Европа, който ще се произвежда в Южна Африка и първите му доставки се очакват през пролетта на 2025 г.
Изцяло новата силова линия осигурява 690 Нм въртящ момент – повече от всеки конвенционален модел на Ranger, мощност 279 к.с. и над 45 км чисто електрически пробег при пълно зареждане за по-малко от четири часа. Ranger PHEV идва с Pro Power Onboard в гамата Ranger, позволявайки захранване на инструменти директно от бордовата батерия с до 6,9 кВт. Силовата линия включва 2,3-литровия бензинов двигател Ford EcoBoost, 10-степенна автоматична скоростна кутия, електродвигател 75 кВт и 11,8 кВтч батерия.
Изцяло новият компактен електрически ван E-Transit Courier пък вече допълва електрическата гама на Transit. На щанда той се присъедини към познатите E-Transit, E-Transit Custom и Transit Connect PHEV. Моделът вече е наличен за поръчки. Той предлага пробег до 300 км, батерия с капацитет 43 кВтч и възможност за бързо DC зареждане – от 10 до 80% за 23 минути с мощност до 100 кВт. Моделът предлага 700 кг полезен товар и до 25% повече товарно пространство от предишното поколение.
Ford Pro продължава да надгражда и услугите за свързаност с нови функции, като възможност за водене на дневник във Ford Pro Telematics и оптимизиране на работното време чрез FORDLiive. Чрез Ford Pro Telematics или приложението за смартфони FordPass, като част от системата FORDLiive Connected Uptime, собствениците на автомобили вече могат да получават предупреждения за състоянието на автомобила. Друго иновативно софтуерно решение на Ford Pro е E-Switch Assist – безплатен онлайн инструмент, който показва на клиентите готовността на техния автопарк за работа с електромобили. Ford Pro Charging пък предлага индивидуални решения за зареждане в депа.
Renault – водород и ван от бъдещето
Освен разнообразните версии на току-що обявеният за Ван на годината 2025 нов Renault Master централно място на щанда на Renault в Хановер заемаше новото поколение на водородния Master H2-Tech Prototype. Задвижваният от водородни горивни клетки голям ван предлага пробег от 700 км с едно зареждане, а резервоарите могат да бъдат напълнени за 5 минути. Моделът допълва гамата на Master от ДВГ и електрически версии.
Master H2-Tech е базиран на мултиенергийната платформа на Renault Master. Водородното задвижване е интегрирано, без да се засягат силните страни на модела. За разлика от първото поколение на Master H2-Tech водородните резервоари вече са интегрирани в пода, а не са на покрива. Това не влияе на товароносимостта и товарното пространство.
Впечатляващата енергийна ефективност се постига благодарение на архитектурата Dual Power – интелигентна комбинация между 47 кВт горивна клетка и 20 кВтч батерия. Системата за рекуперация използва и топлината, отделена от горивната клетка, за отопление на кабината, запазвайки по-дълъг пробега на автомобила.
Водородният Renault Master ще бъде пуснат на пазара през 2025 г. Тази нова версия на Master с нулеви емисии е разработена от HYVIA, съвместно предприятие между Renault Group и Plug, фокусирано върху водородната мобилност.
Друга голяма новост на щанда на Renault бе концептуалният ван Renault Estafette – смел поглед в бъдещето с намигване към миналото. Смел поглед в бъдещето, защото показва как Flexis, независимата компания за електрическа мобилност, създадена от Renault Group, Volvo Group и CMA CGM Group, ще се справя с предизвикателствата на енергийния преход и логистиката на последната миля. А намигването към миналото е, защото предизвикалият революция в лекотоварния сегмент Renault Estafette е предшественик на Trafic и е произвеждан от 1959 до 1986 г.
Estafette Concept е електрическият ван, вдъхновен от градовете и от професионалистите, работещи в тях. Това е компактен, но просторен ван, съчетаващ дължината на Kangoo L2, пъргавината на Clio и товароносимостта на Trafic L1H2. Отличава се с футуристичен дизайн, смели цветове и безкрайна практичност на достъпа и рационалност на вътрешното пространство. Проектиран е въз основа на обратната връзка от професионални шофьори и е съобразени с техните нужди.
Estafette Concept е напълно свързан и е базиран на архитектурата SDV (софтуерно дефинирано превозно средство) и платформата FlexEVan, разработена от Ampere. Благодарение на FlexEVan той е достатъчно просторен отвътре, но лесен за паркиране. Двете му плъзгащи странични врати и задната – тип щора, осигуряват удобство и безопасност. Моделът е пример за това как ще изглеждат електрическите ванове на бъдещето – специално проектирани за шофиране в градовете, компактни, свързани и създадени за напълно устойчиви услуги.
Kia стъпва на европейския пазар на e-ванове
С щанда си в Хановер Kia Europe официализира навлизането на корейската марка на европейския пазар на електрически лекотоварни автомобили, заявено през последните месеци. Изложението стана място на европейската премиера на новата концепция Platform Beyond Vehicle (PBV). С PBV, Kia навлиза на пазара на лекотоварни автомобили с гама специално разработени електрически превозни средства (EV). Заедно с ключовите услуги за зареждане, управление на автопаркове и конверсии на превозни средства Kia PBV идват с амбицията да помогнат на бизнеса както никога досега. Амбициозна е и гаранцията – 7 години, или 150 000 км.
Гамата е ориентирана както към B2B, така и към частни клиенти. Kia PBV трябва да съчетае подходящи за съответните цели електромобили с усъвършенствани софтуерни решения, актуализации по въздуха и най-добрите в класа размери и товарен капацитет. Концепциите PV5, PV5 People Mover, PV5 High Roof и PV7 бяха показани на щанда на Kia. Представянето на версиите в производство е планирано за лятото на 2025 г.
Гамата нови ванове стъпва на модулната платформа Platform Beyond Vehicles, чиито гъвкавост и цялостни клиентски решения за свързаност, зареждане и мониторинг трябва да осигурят на корейската марка годишни продажби от 250 000 единици до 2030 г. А по-широката визия на Kia е марката да се развива като глобален доставчик на решения за електрическа мобилност и да затвърждава позициите си в електрификацията на превозните средства и придвижването. В крак с развитието на електрическата мобилност от Kia планират да пуснат на пазара до 2027 т. 15 нови електрически модела, сред които е и гамата изцяло нови ванове.
Два са ключовите модела, с които се дава старт на гамата PBV. PV5, чието пускане е планирано за четвъртото тримесечие на 2025 г. е средноразмерен електрически ван, който ще бъде пряк конкурент на Ford E-Transit Custom. Моделът ще се предлага като панелен ван с две височини, както и в пътническо изпълнение. PV7, който трябва да излезе през 2027 г., пък е в сегмента на големите ванове и се цели в сегмента на един от лидерите при електрическите ванове E-Transit. Двата автомобила трябва да допринесат за растежа на Kia, като до 2030 г. трябва да достигнат глобални годишни продажби от 150 000 броя за PV5 и 100 000 за PV7. Малко по-късно, в годините до края на десетилетието, към пионерите в гамата PV5 и PV7 трябва да се присъедини и модел, засега наречен условно PV1, който попада в позагърбения през последните години в Европа сегмент на минивановете от типа на Fiorino.
Визията и отвън, и отвътре на вановете от гамата PBV е иновативна и футуристична, а оборудването – високотехнологично. Модулността на конструкцията пък позволява бързо превключване при производството от карго към пътнически версии или към различни типове надстройки – включително бордови и самосвали. А най-смелите планове предвиждат в бъдеще да бъде осигурена дори възможност клиент да закупи един ван с повече от една надстройка и да ги сменя според нуждите си в процеса на експлоатация. Това обаче ще трябва да се случва в оторизиран сервиз или при лицензиран бодибилдер.
Новите електрически ванове ще се произвеждат в завода EVO на Kia в Хвасеонг (Южна Корея), като ще се използва гъвкава производствена система, проектирана да се адаптира ефективно към пазарното търсене. Kia твърди, че тази гъвкавост подчертава ангажимента на марката към иновациите и способността да реагира проактивно на развиващия се пейзаж на мобилната индустрия.
Toyota с пикап на Н2
Toyota представи пълната си професионална гама автомобили за работа на IAA Transportation 2024. Сред експонатите бяха първият голям ван на марката Proace Max, новият среден ван Proace и новият компактен ван Proace City. Трите модела са рожба на ползотворното сътрудничество със STELLANTIS. При вановете, редом с електрическите и водородните задвижвания, Toyota продължава да залага и на ефективни двигатели с вътрешно горене. Така че на щанда можеха да се видят модели и с ДВГ, и електрически, и базирани на водородната технология, в която японският производител е сред пионерите.
На щанда погледите събраха и две нови версии на Hilux – легендарният пикап на Toyota. Той бе представен като мек хибрид – Hilux Hybrid 48V, и като концептуален модел, задвижван на водородни горивни клетки – Fuel Cell Hilux.
С пускането на пазара на Proace Max бизнесът с лекотоварни автомобили на Toyota в Стария континент достига нов крайъгълен камък, като навлиза в класа на големите ванове в Европа за първи път. Така Toyota вече присъства във всички важни пазарни сегменти на лекотоварни автомобили.
Новият Proace Max ще се предлага и във версия с електрическо задвижване, като е подготвен за всички възможни изисквания с богат набор опции за трансформации. Наред с другите версии се предлагат заводски изпълнения с падащ борд, шаси-кабини и самосвали. Допълнителни специални адаптации могат да бъдат направени от сертифицирани бодибилдери.
През тази година Toyota пусна и обновения среден ван Proace, компактния Proace City и съответните им пътнически варианти с добавката Verso.
В допълнение легендарният пикап Hilux ще получи 48-волтова хибридна система през следващата година, която добавя ефективност и допълнителен комфорт при шофиране в града, на пътя и извън пътя.
Част от щанда на Toyota бе посветена на решенията на Toyota за водородна мобилност. Там можеха да се видят пикапът Fuel Cell Hilux, както и системи с водородни горивни клетки, които могат да бъдат предоставени на други OEM производители за интегриране в камиони, автобуси или други транспортни средства.
Водородът на борда на Fuel Cell Hilux е в три резервоара под високо налягане, всеки от които съдържа 2,6 кг, или с общ капацитет на системата 7,8 кг. Резервоарите са интегрирани в шасито. Пакетът от горивни клетки с полимерен електролит съдържа 330 клетки и е монтиран над предната ос. Общата му мощност е 128 кВт. Hilux с горивни клетки е със задвижване на задните колела чрез електромотор на задната ос, който осигурява мощност от 134 кВт (182 к.с.) и 300 Нм максимален въртящ момент. Литиево-йонната хибридна батерия с капацитет 4 Ач, която съхранява електричеството, произведено от горивната клетка, е разположена в товарната платформа, над резервоарите за водород.
При 48-волтовата хибридна версия Hilux Hybrid пък хибридната система използва доказания 2,8-литров турбодизелов двигател на Hilux, който е с мощност 204 к.с. и осигурява 500 Нм максимален въртящ момент. В силовата линия е интегриран електродвигател-генератор, добавящ 12 Квт мощност и 65 Нм въртящ момент. Системата включва и 48-волтова литиево-йонна батерия с капацитет 4,3 Ач и DC-DC конвертор.
STELLANTIS – водород, електричество и дизел
Мегакомпанията представи в Хановер почти цялата си лекотоварна гама, включваща ванове във всички сегменти от марките Citroën, FIAT Professional, Opel и Peugeot, която е обединена в бизнесподразделението Pro ONE, в рамките на STELLANTIS Commercial Vehicles.
Акцент в експозицията бе премиерата на Opel Movano Hydrogen, предназначен да бъде алтернатива на дизел при дълги разстояния и допълващ електрическата гама. На щанда можеха да се видят новите Opel Combo Electric, Citroën E-Berlingo Crew Van, Peugeot e-Expert с термоизолирана надстройка и EPTO и Fiat Professional E-Ducato Cargo Box.
Неотдавна групата представи 12 нови модела в сегмента на големите ванове. Те се предлагат и с електрическо задвижване от второ поколение – както на батерии, така и с водородни горивни клетки, и още по-мощни електронни системи за подпомагане на водача.
За големите ванове с водородно задвижване, като Opel Movano Hydrogen, Stellantis Group разчита на собствена платформа. Това позволява пробег до 500 км и зареждане с гориво в рамките на 5 минути, без компромис с полезния товар и товарния обем.
За момента при големите ванове с ДВГ пък акцентът е върху четвъртото поколение турбодизелови двигатели MultiJet 4.0 и новоразработената 8-степенна автоматична скоростна кутия. И двата агрегата вече са налични при новите моделни линии на големите ванове. Новият 2,2-литров турбодизел осигурява най-високия въртящ момент в сегмента на големите ванове с предно задвижване от 450 Нм. Твърди се, че оптимизираната система за рециркулация на отработените газове подобрява надеждността, производителността и емисиите, а новата автоматична трансмисия намалява стойностите на CO2 с до 10% в сравнение с предишното поколение.
На IAA Transportation 2024 бе представена и стратегията за трансформации и преустройства на STELLANTIS CustomFit, разработена в сътрудничество с над 450 сертифицирани партньори по целия свят. Гамата трансформации обхваща от самосвали до микробуси и кемпери с оптимизирано натоварване. Предлагането е съобразено със специфичните нужди на частни клиенти, малки и средни предприятия, както и на оператори на големи автопаркове.
Anadolu Isuzu навлиза в микромобилността
Anadolu Isuzu, чрез бранда си AOS и гамата електрически мултифункционални лекотоварни автомобили BIG.e, представена на IAA 2024, официално заяви, че навлиза в микромобилността. След изложението в Хановер BIG.e тръгва на демонстрационен тур из Европа.
Микрокамионът BIG.e с капацитет за товарен обем 4 куб.м може да транспортира товар, тежък до 1000 кг, и има пробег с едно зареждане на батерията до 170 км. Със своето екологично изцяло електрическо оборудване и компактните си размери BIG.e трябва да предложи рентабилно решение за всички доставки на последната миля в сегмента на микромобилността.
С новоразработения BIG.e Anadolu Isuzu прехвърля 40-годишния си опит в производството на камиони, ванове, мидибуси и автобуси в сегмента на микромобилността. BIG.e е напълно електрическо превозно средство с нулеви емисии, проектирано и произведено от AOS, марка на Anadolu Isuzu.
Със своя модерен дизайн, маневреност и удобни за потребителя характеристики BIG.e може лесно да се управлява в градски трафик и тесни улици. Моделът е с предно предаване и има изключително компактни размери – 3,68 м дължина, 1,42 м широчина и височина 1,96 м с надстройка фургон. Общото тегло на превозното средство е 1,6 тона, така че BIG.e всъщност може да транспортира почти два пъти собственото си тегло. Освен това може да тегли ремарке с товар от 300 килограма. Каросерията се предлага фабрично заедно с множество други конфигурации.
Производителят твърди, че BIG.e се зарежда лесно като мобилен телефон – директно от контакта. Стандартното време за зареждане е от 5 до 9 часа, като може да бъде намалено до 3–5 часа с подходящи аксесоари за зареждане. Задвижването се осигурява от синхронен електрически мотор на задната ос, който има 9,4 кВт мощност, и трябва да позволи на модела да се справя с до 20% наклон. Максималната скорост е 45 км/ч. Предлагат се 3 варианта на батерии с капацитет от 10,5 кВтч, 16 кВтч или 21 кВтч, осигуряващи съответно пробег до 100, 135 или 170 километра.
С тези показатели BIG.e е екологично решение за доставки на последната миля, където стоките трябва да бъдат транспортирани бързо от складове и центрове до крайния потребител. Тези доставки често са изправени пред големи предизвикателства, особено в метрополиси и градска инфраструктура. BIG.e ще бъде наличен за поръчки от следващата година.
Китайците идват на ток
Maxus – част от китайската SAIC Group, представи на IAA Transportation 2024 новия си пикап eTerron 9, който бележи началото на обявената от компанията моделна линия. Електрическият пикап със задвижване на всички колела се захранва от два синхронни електродвигателя. Те доставят 125 кВт/170 к.с. мощност на предната ос и 200 кВт/272 к.с. на задната ос, което води до обща системна мощност от 325 кВт/442 к.с.
Пикапът е оборудван с All-Terrain System, включваща 6 предварително зададени режима на шофиране, вариращи от „нормален“ до „кал“ и „пясък“. Енергията, необходима за електрическото задвижване, се доставя от 102 кВтч високоволтова батерия, която може да се зарежда от 20% до 80% за около 40 минути с до 115 кВт на станции за бързо зареждане. Стандартният пробег на eTerron 9 е до 430 км с едно зареждане на батерията. На щанда на Maxus бяха показани и цялата гама панелни ванове от серията eDeliver.
Централното място на изложбения щанд на BYD бе отделено за световната премиера на BYD E-VALI. Това е електрически лекотоварен автомобил с допустима максимална маса 3,5 т или 4,25 т. Превозното средство е предназначено да отговори на нуждите при доставки на колети и пратки от последната миля. Според производителя пробегът му с едно зареждане е от 220 до 250 км в зависимост от варианта.
Китайската компания JAC направи своя дебют на IAA Transportation 2024. JAC представи на щанда си електрическия ван N42 EV, лекия електрически камион N75 EV и електрическия пикап T9 EV. N42 EV е оборудван със 77,28 кВтч LFP батерия от CATL, осигуряваща пробег от над 220 км с едно зареждане. Батерията на лекия камион N75 също трябва да осигури пробег до 200 км без зареждане. Пикапът T9 EV е изцяло електрически със задвижване на четирите колела. Разполага с най-новата 88,02 кВтч LFP батерия на CATL, позволяваща автономност от над 340 километра.
По темата – и в октомврийския брой на списание КАМИОНИ – на хартия и онлайн – на transport-press.bg.