Не просто първи тест в България на новия Ford Courier, а полезна благотворителна мисия организира в края на септември официалният вносител на марката в България Moto-Pfohe. За участниците в нея това беше възможност да се запознаят и да изпробват за пръв път по родните пътища новите Transit Courier и Tourneo Courier, като ги видят в реална работна обстановка, изпълняващи това, за което са създадени – бърз, безопасен, ефективен и сигурен превоз на товари и хора в големи и малки градове и извън тях.
За мисията разполагаме с общо 8 чисто нови Ford Courier с различни нива на оборудване. Част от тях са класически товарни ванове от гамата на най-малкия член на фамилията Transit. Останалите са от пътническия вариант Tourneo, който може да се използва и за бизнес, и като семеен автомобил, и като автомобил за свободното време.
За списание КАМИОНИ това не бе първа среща с новия Courier. Не един и два пъти имахме възможността да тестваме и у нас, и в чужбина и товарната, и пътническата версия на най-новия лекотоварен автомобил на Ford. Веднага трябва да споменем, че моделът е сериозно надграден и въпреки че се числи към сегмента на микровановете, каквито все по-малко производители предлагат, е пораснал доста сериозно. Карго версията събира спокойно два европалета, а товароносимостта ѝ е 845 кг. С няколко щраквания на ключалки пък вторият ред седалки в 5-местната пътническа версия се сгъва напред и отваря сериозен багажник. Като добавим към това и внушителния външен дизайн, късите надвеси и сериозния просвет, става ясно защо за новия Courier казват, че е ван с нрав на SUV и че е по-голям за по-големи планове.
Мисията
След всичко, казано дотук, е ясно, че благотворителната мисия ще бъде детска игра за новия Courier. Задачата е да бъдат превозени доста сериозно количество пластмасови капачки, събрани от благородната доброволна инициатива „Капачки за здраве“. Събирането на тази партида от „Капачки за здраве“ е инициирано от Катя Иванова от Ихтиман. След активността на много участници в инициативата мястото за съхранение на събраното в дома ѝ свършва, а с капачки е запълнено догоре и теленото сърце, символ на кампанията, поставено на централна улица в Ихтиман. Та мисията на осемте Courier бе чувалите и 10-литровите пластмасови бутилки с капачки да се натоварят от Ихтиман и да бъдат доставени във фирма за рециклиране в столичния квартал „Орландовци“.
Колоната потегли от търговско-сервизния център на столичния жк „Люлин“. По Западната дъга на околовръстния път, после по Северната тангента на София, Източната дъга на околовръстното и магистрала „Тракия“ за около 50 минути тя стига до Ихтиман. Около 70 км са преодолени неусетно. Пътуването с новите Ford Courier e приятно и бързо. Независимо с кой двигател е оборудван автомобилът, той е пъргав, ускорява леко и поддържа максимално разрешената скорост. В кабината, дори на карго версията, е комфортно, а водачът разполага със сериозен набор асистиращи системи, много от които са стандартно оборудване. Тук е мястото да кажем, че точно заради това Ford Transit Courier е единственият лекотоварен автомобил, който получава най-високата възможна платинена оценка на Euro NCAP през 2023 г.
Капачките в Ихтиман са натоварени бързо. И въпреки десетките чували и 10-литрови бутилки в товарното отделение на Transit Courier и в багажниците на Tourneo остава доста място. Следва кратък 9-километров преход до близкото село Боерица, където са натоварени още малко капачки. И после назад – към София и „Орландовци“, по обратния път през Северната дъга. Така са навъртени още 65 км. Там след разтоварването благотворителната част от мисията за деня е изпълнена. Следват нови около 40 км до елинпелинското село Доганово.
Шофирането по Подбалканския път и между селата край Елин Пелин само затвърждава добрите впечатление от новия микрован на Ford. Дори при неособено добра настилка возията е плавна, окачването работи добре, а в кабината няма паразитни шумове. В крайна сметка е достигната и крайната цел на пътуването – мястото, където може да се вкуси превъзходен прясно уловен пържен шаран, както и запалените по спортния риболов да опитат късмета си. Каква по-характерна среда за многофункционалния Tourneo Courier? Последната част от пътуването са нови 45 км до Moto-Pfohe Люлин, с което мисията е изпълнена.
Новите Transit Courier и Tourneo Courier
При новия Transit Courier дължината на товарното пространство е увеличена със 181 мм до 1802 мм в сравнение с предното поколение. Новото задно окачване с амортисьори под ъгъл увеличава широчината на товарното пространство между калниците до 1220 мм и затова компактният ван вече може да побере два европалета. Товарният обем е 2,9 куб.м, което с 25% повече отпреди. Новата товарна преграда зад кабината е с отвор под пасажерската седалка, който позволява транспортиране на предмети с дължина над 2600 мм.
Изборът също е между вариант със стандартна товароносимост между 531 до 534 кг или такъв с усилени двойни задни пружини и брутен полезен товар до 854 кг.
Всички товарни ванове са оборудвани с отварящи се на 180 градуса асиметрични задни врати и 6 точки за закрепване на товара на пода. Предлагат се LED осветление на товарното пространство, гумени или дървени подови покрития и релси за багаж за по-ефективно използване на товарното пространство.
Новият Transit Courier се предлага с една дължина и колесна база като Cargo Van или товарен ван с удължена кабина – Double Cab in Van, като вторият вариант ще е наличен само с ДВГ. Ванът с двойна кабина разполага с триместен втори ред седалки с разделяне 60/40, който може да се сгъва и да пада. При повдигнати напред задни седалки се освобождава място за един европалет в товарното пространство. В тази версия като стандарт има остъклени странични плъзгащи врати и остъклени задни товарни врати, а пълното странично остъкляване е по избор.
Нивата на оборудване при Transit Courier са Base, Trend, Limited и Active, а при Tourneo – Trend, Titanium и Active.
Всички варианти на Courier, оборудвани с ДВГ, са с предно задвижване. 1,5-литровият дизелов двигател EcoBlue е с мощност 100 к.с. и максимален въртящ момент 250 Нм. Бензиновият еднолитров EcoBoost e наличен с мощност 100 к.с. или 125 к.с. и с въртящ момент съответно 170 и 200 Нм. Предавателната кутия е 6-степенна механична, а при най-мощния силов агрегат е налична и 7-степенна автоматична трансмисия.
Електрическият Courier, който вече идва, е с двигател с мощност от 100 кВт (136 к.с.). При електрическите E-Transit Courier и E-Tourneo Courier изцяло новото задвижване осигурява повече ефективност и по-голям пробег с едно зареждане.
Версията Active при Tourneo Courier се предлага и в много ефектен двуцветен вариант с контрастно боядисан покрив, което още повече подчертава SUV-характера на модела. Новият Ford Transit Courier идва с цял куп новости: нова електрическа архитектура с интегриран модем в екосистемата на Ford Pro; нов инструментален панел за системата SYNC 4 с 8-инчов дисплей за ДВГ версията и 12-инчов за електрическата версия; нови седалки с по-висока позиция; ново торсионно задно окачване; пълен набор системи за сигурност и в помощ на водача. Безжичната съвместимост с Android Auto и Apple CarPlay е стандарт, както и вграденият модем за постоянна свързаност с екосистемата Ford Pro.
Цените на новия Courier за България започват от 33 500 лв. без ДДС за версията с бензинов Ecoboost двигател от 100 к.с.
По темата – и в октомврийския брой на списание КАМИОНИ – на хартия и онлайн – на transport-press.bg.