Новият Mercedes-Benz Actros L е факт. В началото на април Daimler Truck представи изцяло обновеният си флагман за транспорт на дълги разстояния. По-рано, в средата на март, пък новият Actros L бе показан на специална презентация за Международното жури Камион на годината и журналисти от избрани пазара във завода на Daimler Truck във Вьорт ам Рейн.
Както винаги, когато на пазара излиза нов модел камион на Mercedes-Benz, той идва с амбицията за още повече ефективност, с футуристичен дизайн и зареден с високи технологии и нови и оптимизирани асистиращи системи.
Няма изключение от правилото и този път. Според производителя футуристично проектираната нова кабина ProCabin, позната вече от електрическия флагман eActros 600, е предвестник на нова ера за моделната линия Actros. Веднага трябва да отбележим, че в съзвучие с новите тенденции и регулации, целящи повече аеродинамика и ефективност, тя е с 80 милиметра по-дълга в предната си част в сравнение с кабината на сегашното поколение на Actros.
По-високата ефективност на новия Actros L се дължи и на последното поколение на ефективния дизелов двигател OM 471. В модела са инсталирани и най-новите системи за безопасност и сигурност като Active Brake Assist 6 и Active Sideguard Assist 2, чиято функционалност надминава изискванията на Общия регламент за безопасност (GSR), влизащ в сила през идващото лято. От Daimler Truck няма да спират до тук и обещават още нововъведения в модела – като Multimedia Cockpit Interactive 2 с допълнителни дигитални услуги, като системата се очаква да е налична от пролетта на 2025 г.
Новият Actros L ще може да бъде поръчван още от април 2024 г., като ще влезе в производство през декември 2024 г. Договори за обслужване като Mercedes-Benz Trucks Complete или Mercedes-Benz Trucks Uptime също ще помагат на клиентите на модела да оптимизират транспортните си разходи.
Новият аеродинамичен дизайн пести до 3 % гориво
Новият външен вид на новия Actros L грабва окото още на пръв поглед. Да, ProCabin идва от eActros 600 и инженерите на Daimler Truck не крият това. Според тях кабината от електрическия флагман е използвана директно с много малки и необходими промени, съобразени с дизеловото задвижване на Actros L.
ProCabin е проектирана изцяло с цел ефективна аеродинамика. Това обхваща всички елементи – предния спойлер на покрива, основния спойлер на покрива, дефлекторните панели на А-колоните, рамките около страничните прозорци, големия и плосък преден капак на кабината, оптимизираните броня и предна решетка с минимални отвори за входящи въздух за охлаждане, облицовката под кабината в предния край.
Въпреки, че други производители се възползваха по-смело от регулациите за удължаване на кабините, според инженерите на Daimler Truck добавените 80 мм при ProCabin са напълно достатъчни. Те се виждат отчетливо при поглед към кабината в профил, защото частта под челното стъкло и бронята са видимо изпъкнали и заоблени. Поради тези нови форми при движение въздушният поток се среща с аеродинамичната предна част на кабината и я обтича оптимално.
Още по-високо ниво на комфорт за водача
Интериорът на ProCabin е наличен в три варианта – Stream, Big или Giga Space и предлага редица функции за комфорт. Налице е оптимизирано отопление на седалките, които са с нова първокласна плоскотъкана тапицерия, като концепцията SoloStar вече се предлага в два нови варианта при тапицерията. Леглата са с цели ламелни подматрачни рамки и нови, по-дебели първокласни матраци.
Разширената е гамата от функции на превключвателните панели до леглата. Надградено е амбиентното осветление, добавени са LED лампи за четене – тип гъши врат. На страничните панели в частта за почивка и сън са добавени допълнителни USB-C гнезда. Водачът разполага с висококачествена завеса в два цвята, втори хладилник, контакт 230 В. От април 2025 г.
Познатата инфотеймънт система Multimedia Cockpit Interactive 2 също ще бъде наличен с обновен дизайн на менюто, гласов контрол, допълнително подобрена свързаност и нови приложения – като предупреждения за свързан трафик.
Третото поколение на дизеловия двигател OM 471
От Mercedes-Benz Trucks обявиха, че допълнително са повишили ефективността на новия Actros L с помощта на третото поколение на 12,8-литровия, 6-цилиндров редови дизелов двигател OM 471. Той ще се предлага в гамата от задвижвания при модела заедно с доказаните дизелови двигатели OM 470 и OM 473. При третото поколение на OM 471, Mercedes-Benz Trucks представи два нови турбокомпресора, които са насочени към разнообразните нужди на клиентите.
При варианта за превоз на дълги разстояния, фокусът е върху постигането на възможно най-нисък разход на гориво. В комбинация с ревизираната система за последваща обработка на отработените газове, този турбокомпресор позволява максимална икономия на гориво до четири процента спрямо предишното поколение.
Превенция на инцидентите и сигурност за всички на пътя
Функциите и системите за безопасност в новия Actros L значително надвишават строгите стандарти на Общия регламент за безопасност (GSR), който ще влезе в сила от юли 2024 г. и ще наложи широка гама от системи за подпомагане на водача, за да подобри пътната безопасност за всички участници в движението.
В новия Actros L от Daimler Truck са приложили нова електронна платформа, която позволява още по-всеобхватно следене на пътя отпред и встрани от камиона. Това е постигнато с т.нар. сливане на сензори и обединяване на данните от радари и камери. Електронната платформа предлага 20 пъти по-бърза обработка на данните от общо 6 инсталирани сензора – четири странични радара с малък обсег – по два отпред и отзад и от ляво и дясно, един радар с голям обсег в центъра на предната маска и мултифункционална камера на предното стъкло. Така системата вече покрива ъгъл от 270 градуса около автомобила.
Пример за надхвърляне на изискванията на GSR е шестото поколение на Active Brake Assist (ABA). Най-новият асистент за аварийно спиране от Daimler Truck вече извършва автоматизирано пълно спиране при скорости до 60 км/ч при засичане на пресичащи участници в движението пред камиона, насрещно движение или застигане на други участници в движението в същата лента. При скорости до 80 км/ч системата реагира на неподвижни обекти и извършва пълно спиране, както и преди. Допълнителна функционалност при ABA 6 е многолентово наблюдението на разстояния до 250 м пред автомобила.
Второто поколение на Active Sideguard Assist (ASGA) вече следи трафика както от страната на пътника, така и от страната на водача и с двустепенното си предупреждение може да предотврати потенциални опасности, чрез навременната намеса на водача. Активно наблюдаваната зона е до 30 м зад камиона и до 7 м пред него, при скорости до 30 км/ч.
Новият Front Guard Assist може да бъде полезна функция за предотвратяване на злополуки с пешеходци или велосипедисти, които могат да бъдат директно пред камиона, когато той потегля. Системата следи трафика пред автомобила и подпомага водача при потегляне и на кръстовища. Ако системата засече неподвижни или движещи се обекти пред автомобила, при скорости до 15 км/ч тя изпраща предупредителни съобщения, като част от двустепенната система за предупреждение. Технологията за 270-градусово наблюдение осигурява покритие на мъртвата зона пред автомобила от 0,8 м до окол 4 м по цялата ширина на превозното средство.
С асистиращите си системи в цялото си портфолио от автомобили Daimler Truck цели подпомагане и облекчаване на работата на водачите. От компанията обаче подчертават, че системите, колкото и дори да са, не са в състояние да подменят законите на физиката. За това водачът остава изцяло отговорен за безопасното шофиране и спазването на закона.
Цялостен пакет за асистирано шофиране
В новия Actros L е налице и отлично координирано взаимодействие на функциите от пакета Active Drive Assist 3 (ADA) и интелигентната система за круиз контрол и управление на силовата линия Predictive Powertrain Control (PPC). ADA, във вариант, позволяващ полуавтоматизирано шофиране (Ниво 2), се влага в серийно произведените камиони на Daimler от 2018 г. Сега на пазара излиза третото поколение на системата.
Още през юни 2021 г. второто поколение на ADA бе надградено с функция за аварийно спиране. ADA 3 сега надгражда подпомагането на водача както при движениe направо, така и в завой. Познатата система PPC отчита топографията, формата на пътя и пътните знаци и осигурява възможно най-ефективния стил на шофиране.
Лъчезар АПОСТОЛОВ
Вьорт ам Рейн – София
Повече – в априлския брой на списание КАМИОНИ – на хартия и онлайн – на transport-press.bg.