Изглежда екстравагантно да избереш района на Ница, за да представиш „бебето“ в семейството на Renault Trucks, пък макар и в края на януари. Ница и Монте Карло са за хора, които имат време и пари за пилеене, играят голф и тенис, карат яхти, безделничат, залагат в казината…
Изглежда екстравагантно да избереш района на Ница, за да представиш „бебето“ в семейството на Renault Trucks, пък макар и в края на януари. Ница и Монте Карло са за хора, които имат време и пари за пилеене, играят голф и тенис, карат яхти, безделничат, залагат в казината…
Така е, но при зимата, която се развихри в предпоследната седмица на януари във Франция, Германия и Испания, всеки друг избор би провалил мероприятието, подготвено с толкова труд и грижа.
За кого е предназначен Maxity
Maxity, новият член на семейството автомобили „За доставки“ (2,8 до 6,5 т) на Renault Trucks, заема място между Master и Mascott, чийто дял е 34% от общите продажби на групата през 2006 г. Целевата група, на която разчитат в Renault Trucks, са основно клиенти, каращи в гъсто населени места, по тесни пътища и улички – там, където е необходима маневреност, има ограничения към общата маса на автомобила и клиенти, които държат да получат ценово ефективен автомобил.
Според проучванията на компанията този сектор е сравнително стабилен, с устойчив ръст (2 до 4% годишно на различните континенти), като за година се продават около 1 млн. броя в Европа и 3 млн. в света.
Що е Maxity
Накратко ще го опиша така: „До 3,5 тона, с рама и с кабина над двигателя и с кройка като на големите товарни автомобили, вкл. задни двигателни колела“. Всъщност има и варианти с обща маса до 4,5 тона, но Maxity е прицелен основно към масовите клиенти с „нормално“ свидетелство за правоуправление, от които, за разлика от „професионалните“ водачи, не се изисква да спазват ограничения по скорост, нито пък имат тахограф, който да ги шпионира колко време са били зад кормилото…
Такива автомобили с кабина „над двигателя“ предлагат и азиатски производители, но те не са добре приети в Европа предимно заради малкото пространство в кабината и спартанското им (сиромашко) оборудване.
Renault Trucks предлага съвременен продукт, в който тези проблеми са решени сполучливо и според вкусовете на европейците. Maxity има характерен облик напълно в стила на компанията. За разлика от преобладаващата концепция „Полуизнесена кабина“ (вж. IVECO Daily, Ford Transit, чиито кабини са дълги между 2,20 и 2,50 м), решението „Кабина над двигателя“ има поне 2 несъмнени предимства:
– кабината, макар и с нормални размери (висока 2135 мм, широка 1870 мм и с вътрешна дължина 1754 мм за единичната), оставя приблизително 50 см повече дължина за надстройка;
– обзорът пред водача е по-добър.
Малкият радиус на завой (4,80 м при късата база) е предимство, с което и доста леки автомобили не могат да се похвалят. Рамата, изградена от П-образни лонжерони и напречни греди, в горната си част е напълно равна и дава всички удобства за работа на производителите на каросерии. Maxity има и отличен полезен товар (230–290 кг повече от конкурентите си в класа), който в съчетание с умерените разходи за гориво и поддръжка го превръща в един от най-рентабилните в своя клас.
Самата концепция, съчетана с разнообразието от двигатели (110, 130 и 150 к.с.), междуосия (2500, 2900 и 3400 мм), 2 предавателни механизма и избор между единична или двойна кабина, дава възможност Maxity да се използва в различни области, като на него се монтират разнообразни надстройки, каквито можахме и да пробваме: бордови, самосвали, автовишки, термоизолирани и нискотемпературни, автомобили за репатриране, аварийни автомобили, с надстройки за опесъчаване, за събиране на отпадъци и какво ли още не…
За онези, на които се налага да лавират предимно из тесни места, в „до 3,5 т“ за междуосията 2500 и 2900 мм се предлагат и „тесни“ версии на бордовите автомобили, които са широки 1900 мм вместо 2100 мм на стандартното изпълнение.
Шасито
Структурата е като на големите товарни автомобили, с кабина над двигателя, стабилна рама и задни двигателни колела.
Рамата е изградена от лонжерони с П-образно сечение с размери 128х52х4, а напречните греди са свързани към лонжероните с нитове и болтове. Междуосията са 3: 2500 мм (L1), 2900 мм (L2) и 3400 мм (L3). Рамата е широка 752 мм., а предният надвес е 1062 мм.
Задният мост, производство на Dana Corp., е с цяла греда, окачен е на надлъжни ресори и има стабилизатор за напречна устойчивост с ∅23 мм. Товароносимостта му е 2000 кг за версиите 2,8 и 3,2, 2200 кг за 3,5 и 3300 кг за 4,5. Три са вариантите на предавателните числа в главното предаване: 4,111, 4,375 и 4,625 (последното само за комбинацията с двигател 110 к.с. до 3,5 т и е подходящо за малки самосвали, както и за движение по планински пътища).
Предното окачване е независимо и в него, подобно на леките автомобили, са използвани напречно разположение трираменници (А-образни рамена). Стабилизиращата щанга е с ∅26 мм, а максималната товароносимост на моста е 1750 кг.
Стоманените колела са в зависимост от варианта:
– за моделите до 3,5 т вкл. те са с диаметър 15", с 5 отвора (гайки М16) и гуми 195/70 R 15;
– за моделите 4,5 тона – с диаметър 16", с 6 отвора (гайки М18) и гуми 185/75 R 16.
Спирачната уредба е хидравлична, двукръгова, с вакуумен усилвател и вентилирани дискове на 4-те колела. Предните дискове са с ∅231 мм, спирачната площ е 70 кв. см, диаметърът на двойката бутала на спирачните апарати е ∅48 мм, докато на задните колела стойностите са съответно ∅238 мм, 38 кв.см и ∅46 мм на буталата. Оборудването на автомобилите, които карах, включва антиблокираща система (ABS) и електронно разпределяне на спирачното усилие между двата моста (EBD). Уредбата е много ефикасна и спирачният път е само 44 м от 100 км/ч до пълно спиране. Полезната функция Easy Hill Start (опция), помага да потеглите по наклон нагоре без да си помагате с ръчната и премахва необходимостта кракът ви да стои постоянно на спирачния педал при задръстване или докато чакате на светофара.
Ръчната спирачка се задейства по класическия начин от лост до водача. На версията 4,5 т спирачното действие се осигурява от барабани, интегрирани със задните спирачни дискове.
Кормилната уредба е с механизъм тип „зъбен гребен-зъбно колело“ и хидроусилвател.
Трансмисията също е 100% класика: хидравлично задействан сух еднодисков съединител (с диаметър 240, 250 или 275 мм), плюс ръчно управляван 5 или нов 6-степенен синхронизиран предавателен механизъм. Две жила предават движението от лоста до предавателния механизъм, оставащ зад кабината.
Електроинсталацията е съобразена с факта, че Maxity ще работи на къси разстояния: алтернаторът е 130 А, акумулаторите са с капацитет от 75 до 110 Ач, дори е предвиден вариант с 2х65 Ач.
Двигателите DXi 2,5 и DXi 3
Два работни обема – 2,488 и 2,953 л, четрицилиндрови, редови, с принудително пълнене от турбокомпресор (с разтоварващ клапан при DXi 2,5 и с променлива геометрия при DXi 3) и директно впръскване на гориво Common Rail. За радост на бъдещите собственици изискванията на нормите Евро-4 се постигат чрез рециркулиране на газовете (EGR) без допълнителни филтри.
DXi 2,5 (ход 100 мм, диаметър 89 мм, ε = 16,5) в зависимост от настройките дава 110 или 130 к.с. при 3600 об/мин. Кривите на въртящите моменти са с много дълги хоризонтални участъци, респективно 250 Н.м при 1600 до 2800 об/мин и 270 Н.м при 1800 до 3000 об/мин.
Естествено, по-благоприятни са показателите на трилитровия модел (ход 102 мм, диаметър 96, ε = 16,9): 150 к.с. при 3400 об/мин и 350 Н.м от 1600 до 2400 об/мин.
Кабината
С размери, подходящи за автомобил за дистрибуция и работа в населени места, тя е и функционална, и комфортна. Качеството на обзавеждането и използваните материали са в добрия европейски стил, особено що се отнася до тапицерията на седалките, кормилото, панелите и т.н.
Кормилото се регулира по наклон и височина. Таблото с приборите е елегантно, с изключително чиста линия, показанията им са много ясни и четливи, а при слънчево време няма отблясъци от отразена светлина. При вариантите с двигател 150 к.с. серийно е вграден и бордкомпютър, даващ множество полезни сведения (при моделите 130 и 110 той е опция).
Видимостта от мястото на водача е 75,5° напред, 81,5° наляво и 35° през дясната врата. Мястото за спътника вдясно е толкова, колкото и за водача, малко по-тясно е в средата, но Maxity не е за дълги разстояния. Качването в кабината е лесно: вратите са широки, стъпалото е 1.
Достатъчно удобно е и на II-я ред в двойната кабина – вариант, който у нас тепърва ще почне да се използва.
По трасетата на Луи де Фюнес
За теста бяха предоставени 40 автомобила, с които да минем 2 маршрута в околностите на Ница. Преобладаваха бордовите автомобили до 3,5 т със 130 к.с. и товар около 830 кг, но имаше и самосвали, хладилни, термоизолирани и надстройки, както и автомобили с двигатели 150 к.с.
За по-дългия маршрут (малко над 50 км) избрах варианта, който предполагам ще бъде най-разпространен: 2,5/130 к.с. с база 2900 мм и 5-степенен предавателен механизъм. Трасето, изцяло по тесни планински пътища с множество изкачвания, преминава през дузина селца с ограничения до 30 км/ч и десетки нерегулирани кръстовища с кръгово движение. Добре укрепеният кош с 830 кг пясък плюс мен и още 2 спътници не създава проблеми за устойчивостта на автомобила, но много често налага да се използват почти напълно възможностите на двигателя: автомобилът започва да се ускорява енергично над 2200 об/мин, а с предавките се борави не толкова леко, колкото бих искал.
Макар и да не блести с безброй регулировки, седалката на водача е много удобна, а кормилната уредба не само позволява прецизно водене на автомобила, но и не предава никакви вибрации към кормилото (все пак пътищата във Франция не са като у нас). Управлението е леко и приятно, такова е и действието на спирачките.
Maxity с DXi 3 превъзхожда моделите с DXi 2,5
При втория тур взимам един от двата 4,5-тонни автомобила, също с единична кабина, но с термоизолирана надстройка. Двигателят е 150 к.с., предавателният механизъм – 6-степенен. Още с потеглянето усещам разликата, която е по-голяма от тази, която очаквам според паспортните данни.
4,5/150 си е истински „камион“. Първата предавка е „бавна“ и особено удобна при маневриране, но нататък автомобилът с готовност изпълнява командите на педала за газ: усеща се плавно нарастване на мощността, а и доста по-големият въртящ момент е налице при по-ниски обороти в сравнение със 130 к.с. Смяната на предавките е определено по-бърза и лека и отчетливо се усеща в коя равнина е лостът. Още по-добре настроена е и спирачната уредба: действието на педала е прогресивно, във всеки момент има пропорционалност между натискането му и реакцията на спирачните механизми, освен това педалът предава информация за поведението на уредбата, която усещам с десния си крак.
Движението на 5-а и на свръхдиректната 6-а по националните пътища е леко, в такт с леките автомобили и видимо не претоварва двигателя. Като цяло поведението на модела с мощния двигател е далеч по-разкрепостено.
Това се потвърждава и следобеда, когато използвам част от времето за обед, за да направя около хотела още няколко „кръгчета“ от по няколко километра с 3,5-тонни Maxity с двигател DXi 3 и 6-степенна трансмисия, вкл. и със самосвал. Без да зная предварително ценовите нива, предпочитания ми са определено на страната на този вариант, който препоръчвам на бъдещите клиенти на Maxity у нас: търговци, строители, комунални служби и други.
BG дебют през май
Поръчките на водещите европейски пазари за Maxity стартираха от 5 февруари.
Maxity не идва на празно място и му предстои трудна битка за място под слънцето в сектор, в който оперират IVECO, Ford, KIA, триото Peugeot&Citroёn&FIAT, Mercedes-Benz, Volkswagen, та дори и други модели на Renault Trucks. Голяма част от клиентите вече оценяват разликата между автомобилите за сериозна работа, решени по логиката на истинските товарни автомобили, и други, които носят ДНК-то, идващо от леките автомобили. Изборът става по-богат, остава през пролетта да видим българския дебют на Maxity и цените, на които ще бъдат лансирани основните модели.
Големите градове, курортните центрове, а и други скоро ще трябва да си припомнят позабравените ограничения към масата на камионите, влизащи в определени зони.
Предполагам, че в ЕС ще ми липсват домашната ракия и вино, хубавите български зеленчуци и плодове, но се надявам малки товарни автомобили, подобни на Maxity, да изместят от тесните улици огромните камиони, чието място не е в гъсто населените зони.
Нов Mascott
Дебютът му ще бъде през април: нов двигател DXi 3 с 2 нива на мощност (130 и 150 к.с.), нова система за управление на работата на двигателя и по-висок въртящ момент, 6-степенен предавателен механизъм и нов заден мост с усилена конструкция са част от промените, които правят Mascott 2007 (3,5 до 6,5 т) по-здрав, универсален и изгоден за използване.