Влекачът Scania 460 R A4x2LB SUPER си е извоювал място на най-продавания модел на шведската марка. Заради ефективността и мощта, които предлага, редом с пословичните за Scania комфорт и надеждност, той е сред най-предпочитаните класически влекачи за дълги разстояния на пазара в Европа, особено от компании с големи паркове. След тест на модела по българските пътища, направен през това лято от списание КАМИОНИ се вижда, че има защо това да е така.
В разгара на лятото списание КАМИОНИ не пропусна възможността да направи еднодневен тестдрайв на композиция, от класическия влекач за международен транспорт Scania 460 R A4x2LB SUPER и бордово полуремарке Krone, предоставена ни от Скания България. Това е най-продаваната конфигурация на шведската марка. При теста използвахме демонстрационния камион на представителството на шведската марка у нас, който току що бе приключил обиколка на България в рамките на продължило месец и половина роудшоу Scania SUPER Test & Drive, гостувало в 20 български градове.
Част от генерацията SUPER
Както показва означението Scania 460 R A4x2LB SUPER е част от последната генерация камиони на шведския производител. Тя се появи преди около 2 години и доста успешно надгради излязлото през 2017 г. поколение Scania Next Generation. Гамата SUPER бе демонстрирана през ноември 2021 г. и влезе в продажба през 2022 г., като от самото начало е еталон за комбинация от мощ и ефективност. Нямаше как да е иначе, след като поколението Scania SUPER включваше редица новости, много от които дори бяха революционни за шведската мрака. Целта на нововъведенията бе потребителите на камионите на Scania да разполагат с един високоефективен камион, който да им носи повече добавена стойност в бизнеса.
Основната новост в Scania SUPER бе гамата от още по-икономични и по-ефективни 13-литрови, 6-цилиндрови редови дизелови двигатели DC13, които от самото начало бяха пригодени и за работа на биогориво. С гамата SUPER шведският производител представи пред света вижданията си за бъдещето на дизеловата технология. А те бяха, че докато разработките на алтернативните задвижвания и електрификацията вървят с пълна сила, дизеловата технология продължава да има своето запазено място в тежкотоварния транспорт на дълги и средни разстояния. Дизеловите двигатели при SUPER не само трябваше да предлагат най-добрата горивна икономичност по устойчив начин, но и да бъдат по-здрави, по-надеждни, по-леки и с по-дълъг експлоатационен живот от всички дотогавашни силови агрегати на шведите. Тогава от Scania категорично заявиха, че постигнатите икономии на гориво с двигатели ще бъдат поне 8% в сравнение с преди.
Работният обем на тези 16-клапанови дизелови двигатели на Scania е 12,74 л. Предлагат се с максимална мощност от 420 к.с., 460 к.с., 500 к.с. и 560 к.с. Характерното за тях е, че традиционните дотогава за марката 6 отделни цилиндрови глави бяха заменени от цяла цилиндрова глава. В тези двигатели на Scania имат прецизно проектирана всмукателна и изпускателна система за по-добър поток на газовете, а турбината е оптимизирана, като пиковото налягане в цилиндрите вече е 250 бара.
При търсене на горивна ефективност и висока мощност нарастват нивата на азотни окиси (NOx) в отработените газове. За това в двигателите SUPER бе внедрена нова система за обработката им Scania Twin SCR с двукратно впръскване на AdBlue, като тези двигатели работят само със SCR. Новост тук е и мощната и ефективна моторна спирачка CRB (Compression Release Brake), въздействаща върху газоразпределителния механизъм, която се предлага като опция при гамата SUPER.
Scania SUPER дойде и с изцяло оптимизирана и надградена силова линия, иновации в шасито и като цяло намалено собствено тегло на превозните средства. Новите предавателни кутии Scania Opticruise G25 и G33 и новата гама от двигателни мостове на Scania допринасят допълнително за по-нисък разход на гориво при всякакви приложения. Предавателните кутии са с оптимизирано триене и принудителна циркулация на маслото за по-добро мазане и охлаждане и по-ниска степен на износване. Нов е алгоритъмът за превключване, което усетихме на пътя при теста.
Тестовият Scania 460 R SUPER
Както показва означението на модела, тестовият Scania SUPER 460 R е оборудван с класиката при кабините – CR20H. От много, много години R-кабината се възприема като еталон в превозите на дълги разстояния. Достатъчно е да споменем, че преди въвеждането на S-кабината на шведския производител през 2017 г., R-серията бе върхово ниво при тежките камиони на Scania.
Тестовият влекач е с класическа колесна формула 4х2 с междуосово разстояние 3750 мм. Тегли стандартно бордово полуремарке Krone, а общото тегло на композицията, натоварена с 14 тона е 27 тона.
Окачването на влекача – отпред и отзад е пневматично, като задното е на 4 въздушни възглавници. Дизеловият двигател покрива еконормите Euro 6e и е с втората мощност, предлагана при 12,7-литровияия силов агрегат от 460 к.с., която е на разположение при 1800 об./мин на коляновия вал. Максималният въртящ момент от 2500 Нм е наличен в диапазона 900-1290 об./мин.
12-степенната автоматизирана предавателна кутия G25CM1 е обичайната, която се избира при този двигател. Предлага 12+2 предавки, с една пълзяща и една повишаваща предавка и до 8 предавки за заден ход, проектирани за движение и с висока скорост. Обичайно за кутиите на Scania диапазонът на предавателни отношения е широк и варира от пълзяща предавка с отношение 1:20,8 до повишаваща предавка с отношение 1:0,777. Ефективният ретардер е тип R4700D, управлява се, както обикновено от лост от дясната страна на кормилната колона и е съчетан с обикновена моторна спирачка, работещ с клапа в изпускателния колектор. Предавателното число на главното предаване е 2,31, а диференциалът е с блокаж. Размерите на предните колела са 385/65 R22.5, а на задните – 315/70 R22.5. Резервоарите за гориво са два – от ляво 825 л, а от дясно – 570 л. Резервоарът за AdBlue e под шасито и побира 124 л.
Стратегията на превключване на предавките при предавателните кутии Scania Opticruise е адаптивна и се базира на стила на шофиране, тежестта на товара и наклона на пътя. Важна роля при определяне на избора на предавка и момента на превключване играе функцията Scania Active Predict, която е GPS-базирана и отчита, както сме споменавали много често, топографията на терена за движение напред и предстоящите спускания или изкачвания. В случая при тестовия влекач имаме възможност за избор между два режима на работа на силовата линия – Стандартен и Икономичен. Адаптивният круиз контрол с поддържане на зададена скорост и дистанция, също се грижи за ефективното и лесно шофиране.
За избягване на критични ситуации помагат системата от радари от двете страни на кабината, която сигнализира звуково и светлинно за обекти в сляпата зона, както и спирачният асистент за избягване на челен сблъсък. Водачът може да разчита и на функцията за предупреждение – с вибрация и светлинен сигнал в А-колоната, при неволно напускане на лентата за движение без мигач. Системите за помощ и сигурност всъщност са обединени в пакета Active Safety Support, който включва AEB + LDW + ACC, ABS, ESP, … Функцията за потегляне по наклон Hill Hold е автоматична, а новата електрическата паркинг спирачка също се задейства автоматично при спрял камион и отваряне на вратата, ако водачът не го е направил преди това от бутона до централната конзола.
Влекачът е с доста сериозно ниво на оборудване, което включва LED premium пакет с LED основни светлини и автоматични къси светлини. В пакета, осигуряващ комфорт на водача има инфотеймънт система с блутут и с навигация, което е новост. Дисплеят на централната конзола е 7-инчов, аудиосистемата е с четири 20-ватови колони. Луксозно оборудвани са шофьорското и пасажерското място с черни кожени седалки, които са с множество регулировки. Мултифункционалният волан е облечен в първокласна кожа и е с регулиране във всички посоки. Кабината е на пневматично окачване. Освен с автоматичен климатик, водачът разполага с печка с водно отопление.
Като цяло за интериора в тестовия Scania 500 S SUPER трябва да обобщим, че кабината предлага много високо ниво на оборудване, предостатъчно комфорт, щедро вътрешно пространство и отлична видимост навън. Ще споменем само, че по стечение на обстоятелствата, буквално един след друг тествахме на пътя, по един и същ маршрут Scania 500 S (материалът за него е публикуван в бр. 6/2024 г. на списание КАМИОНИ, а видеото – в канала на Българска Транспортна Преса в YouTube) и Scania 460 R SUPER, за който разказваме тук.
Спокойно можем да кажем, че в R-кабината не липсва нищо като оборудване и удобство, а сядането в нея, веднага след като си бил зад кормилото на флагмана от S-серията ни причинява ни най-малко дискомфорт или липса на нещо. Под долното легло, което е широко и удобно и тук откриваме два хладилника. На мястото на горното легло в широката и все пак – висока, кабина и тук са монтирани три допълнителни обемни шкафа за съхранение с капаци, каквито има и над челното стъкло.
На пътя
Правим теста на Scania 460 R A4x2LB SUPER по познатия маршрут от базата на Скания България в софийското село Герман, по Околовръстния път, магистрала Хемус, до Правец и обратно. Времето е горещо, а трафикът през цялото време е натоварен към тежък, като на няколко места по магистралата има тапи, заради обичайните ремонти.
Вече споменахме, че още с качването в кабината се потапяме в обичайния за шведската марка комфорт. Видимостта навън е перфектна, което е резултат от подобреното позициониране на шофьорската седалка, по-ниските странични прозорци, увеличената площ на челното стъклото и по-ниското арматурно табло – все характерни елементи за последното поколение влекачи на Scania. Типично за Scania, конвенционалните огледала, с каквито разполагаме, предоставят изключително добра видимост встрани и назад.
Веднага след потеглянето установяваме, нещо, което се случва винаги когато си зад кормилото на влекач за международен транспорт Scania. А то е, че позицията на водача и на кормилото и усещането при шофиране са като в лек автомобил от високия клас. Както обикновено двигателят DC13 е изключително тих и жужи приятно дори, когато заради нужда от ускорение го вкарваме в по-високи обороти. А иначе, веднага се усеща, че двигателят разполага с предостатъчно мощ, динамика, въртящ момент и запас на мощност при нужда от ускорение.
На магистралата настройваме адаптивния круизконтрол на максимално възможната скорост на движение от 89 км/ч и задаваме желана дистанция до движещото се отпред превозно средство, която има пет степени. За целта ползваме интуитивните от бутони в долния край на кормилния кръг. От там задаваме и максимално отклонение нагоре от избраната от нас скорост. Това може да ни позволи в определени, за няколко секунди движение с до 104 км/ч. Това е полезно и води до икономия на гориво, защото при продължително спускане, например, се избягва ранното и ненужно автоматично задействане на ретардера или превключването на по-ниска предавка. Това само би довело до излишно забавяне на композицията и до изразходване на допълнително гориво за последващо ускорение.
От тук – нататък оставяме всичко на прецизната работа на системата за управление на силовата линия Opticruise, подпомогната от GPS-базираната функция Scania Active Predict, която „знае“ какъв е релефът на терена, през който преминава маршрутът. За това при изкачване на наклон, след който идва спускане, например, предвидливо поставя силовата линия в неутрално положение, още преди достигане на най-високата точка. Така последните метри от изкачването се изминават без за това да се изразходва гориво.
По време на спускането, ако композицията продължава да се движи по инерция, използвайки кинетичната си енергия. Ако обаче има опасност композицията да се ускори прекалено много, Opticruise включва 12-а предавка или дори задейства ретардера. Много често още преди края на спускането виждаме как от неутрално положение силовата линия преминава на 12-а предавка. Защото така композицията по-лесно и по-икономично набира достатъчно скорост, за да преодолее с по-малко гориво и с по-ниски обороти на двигателя следващото изкачване.
Така за пореден път се докосваме до философията на Scania, че за да е ефективна работата на силовата линия, камионът трябва максимално дълго време да се движи на най-високата 12-а предавка. За това, дори при изкачването към Вития, забелязваме, че почти през цялото време предавателната кутия е на 12-а предавка, а оборотите на двигателя са около 1100 об./мин. В резултата на всичко казано, виждаме как, натрупаният при излизането от базата на Скания България в Герман и последвалото движение по Околовръстния път на София, висок среден разход на гориво започва бързо да се топи и достига желаните от всеки превозвач нива. А на връщане от към София, след тунелите, по магистралата силовата линия все по-често е на повишаващата предавка или в неутрално положение, като средният разход пада още повече.
По целия маршрут до Правец и обратно виждаме и усещаме, че Scania 460 R SUPER е един класически влекач за дълги разстояния, оборудван със съвременни и прецизни системи за управление на силовата линия. А основният принцип при управлението му е, че водачът трябва да се намесва, колкото е възможно по-рядко в работата им и да ги остави да правят това, за което са създадени. Така при транспортния процес печелят всички.
Всичко това – комфортът и ергономията в кабината, мощта на двигателя, перфектната работа на предавателната кутия и прецизните асистиращи системи, показва защо с тази конфигурация Scania 460 R SUPER е един изключително флийт ориентиран камион, предпочитан от превозвачите не само в България, но в цяла Европа.
Не е случайно: Scania Super е Green Truck 2024!
А доказателство, че обещанията на шведския производител за изключително нисък разход на гориво при Scania SUPER – и в частност, при най-продаваната му конфигурация 460 R, са реалност идва и от още едно място. През тази година след сравнителен тест за разход на гориво Scania SUPER 460 R спечели престижната международна награда Green Truck 2024. Сравнителния тест се организира от две германски бизнес списания, с цел да се отличи най-ефективният камион за превоз на дълги разстояния. Нещо повече – шведската марка е спечелила 7 от последните 8 теста и е триумфирала 9 пъти в 14 издания на надпреварата Green Truck, която се провежда ежегодно от 2011 г. насам. При тазгодишния тест резултатите на Scania SUPER 460 R впечатляват, а разликата в разхода на гориво с втория в надпреварата е 0,41 л/100 км.
За теста четете и в септемврийския брой на списание КАМИОНИ – на хартия и онлайн – на transport-press.bg. Видео от теста – в канала на Българска Транспортна Преса в YouTube и в профилите ни в социалните мрежи – Facebook и LinkedIn.