Construction Briefing представя седем от най-значимите проекти за рекултивация на земя, които се изграждат в момента, и произтичащите от тях възможности за строителство.
Със своите розови кули в стила на Дисниленд и огромна арка в ориенталски стил дубайският хотел Атлантис се е превърнал в един от емблематичните образи на крайбрежния пустинен град. За хилядите посетители, които се стичат в тематичния морски курорт всяка година, една от основните причини за посещението му е уникалното местоположение на хотела, точно на върха на Палм Джумейра, вероятно най-известния архипелаг от изкуствени острови в света. Само през първата половина на 2024 г. той е помогнал на Дубай да привлече 9,31 милиона чуждестранни посетители. Construction Briefing представя седем от най-значимите проекти за рекултивация на земя, които се изграждат в момента по подобие на Палм Джумейра, и произтичащите от тях възможности за строителство.
Палм Джебел Али, Дубай (13,4 кв. км)
С площ от 13,4 кв. км – приблизително два пъти по-голяма от тази на Палм Джумейра, Палм Джебел Али, който се намира край бреговете на Дубай в района на Джебел Али, първоначално започва да се строи през 2002 г. и се очаква да бъде завършен до 2008 г., но след световната финансова криза спира, като 95% от рекултивацията на земята е завършена. Проектът, който е сходен по дизайн с Палм Джумейра, но е с 50% по-голям, се очаква да добави около 110 км брегова линия към Дубай и да включва 35 000 жилища, както и 80 хотела и курорта. През 2023 г. правителството на Дубай одобрява възобновяването на проекта, а през май 2024 г. Nakheel обявява, че е възложила договори за изграждане на инфраструктурата на острова на DBB Contracting и Khansaheb Civil Engineering. През август 2024 г. компанията обявява, че е сключила с белгийската компания за Jan de Nul Group двугодишен договор за завършване на драгирането, рекултивацията на терена, профилирането на плажа и полагането на пясък по проекта, за да се подпомогне изграждането на вили на новия остров.
Международно летище Dalian Jinzhou Bay, Китай (21 кв. км)
Международното летище Dalian Jinzhouwan ще бъде завършено през 2026 г. и ще се превърне в най-голямото офшорно летище в света. Проектът, който в момента се изгражда на изкуствен остров с площ 21 кв. км в близост до град Далян в Североизточен Китай, ще обслужва общо 70 млн. пътници и 1,5 млн. тона товари годишно. Първата фаза на летището ще включва две писти и сграда на терминал с площ 500 000 кв. м. Вторият етап ще добави още две писти и още един терминален комплекс с площ 400 000 кв. м.
Обявено за пръв път през 2012 г., проектът на новото летище ще замени международното летище Далян Чоушуейзи. През октомври 2023 г. държавната медия Синхуа публикува поредица от въздушни снимки, на които се вижда, че строителните работи на новия остров са започнали.
Рас Мале, Малдиви (11,5 кв. км)
Като най-ниско разположената държава в света, Малдивите са една от страните, които са най-силно изложени на последиците от глобалното затопляне. В отговор на това, от 90-те години на миналия век насам правителството на островната държава започна амбициозен план за защита на бреговете и рекултивация на земята, като извлича седименти от океанското дъно, за да изгради нови острови, които са по-малко уязвими от покачването на морското равнище. През декември 2023 г. президентът Мохамед Муизу официално открива началото на строителните работи по проекта Рас Мале с площ 11,5 кв. км, разположен в лагуната Фуши Дхигару, близо до малдивската столица Мале. Проектът, който е известен и като Малдивски екоград, е най-големият такъв за рекултивация на земя в страната до момента. Муицу заяви, че в крайна сметка той ще включва 65 000 жилища и ще работи изцяло с възобновяема енергия – от транспорта до инфраструктурата и съоръженията.
На пресконференция през март 2024 г. министърът на строителството и инфраструктурата на Малдивите заяви, че работата по рекултивацията на мегапроекта все още не е започнала поради липса на пясък. Въпреки това той добави, че дейностите по изграждането на защитна стена за проекта са в ход.
Еко Атлантик, Лагос, Нигерия (9 кв. км)
Официално известен като Nigeria International Commerce City, Еко Атлантик е проект за рекултивация на земя с площ 9 кв. км пред плажа Бар в нигерийския град Лагос, често описван като „Дубай на Африка“. Проектът се осъществява като публично-частно партньорство между частни инвеститори, сред които нигерийската компания за недвижими имоти South Energyx Nigeria Limited, част от Chagoury Group, и правителството на щата Лагос. Целта е да се предотврати ерозията на крайбрежието и да се осигурят 250 000 жилища, както и хотели и офиси, а драгирането започна през 2009 г. Проектът е подкрепен от морска стена за предотвратяване на наводнения. През 2013 г. се провежда пищна церемония, включваща бившия президент на САЩ Бил Клинтън. Завършени са първите небостъргачи на мястото. Първоначално срокът за завършване на проекта е бил 2025 г., но според съобщения в местните медии той се е изместил до 2040 г.
Лонг Айлънд, Сингапур (8 кв. км)
През 2003 г. Сингапур обявява плановете за рекултивация на земя с площ от 8 кв. км, простираща се от Марина Ийст до Танах Мерах, която в крайна сметка ще създаде сладководен резервоар пред парка Ийст Коуст. Проектът, който първоначално е предложен през 1991 г., има за цел да предпази града-държава от наводненията, причинени от повишаването на морското равнище. Техническите проучвания ще започнат от 2024 г. и ще бъдат извършени през следващите няколко години.
Международно летище Нова Манила, Филипини (6,9 кв. км)
Международното летище Нова Манила се строи на площ от 6,9 кв. км, голяма част от която е възстановена от морето в провинция Булакан, на 20 км северно от центъра на Манила. През септември 2019 г. Министерството на транспорта на Филипините подписа 50-годишно концесионно споразумение със San Miguel Aerocity, инфраструктурното звено на мултинационалния конгломерат San Miguel Corporation, за изграждане на летището. Рекултивацията на терена на новото летище започна през 2019 г., а строителството се очаква да приключи през 2027 г. Летището ще бъде изградено на етапи, като първоначалният му капацитет ще бъде 35 млн. пътници годишно, а след пълното му завършване – 100 млн. Работите по усвояването на земята, включително подготовката на терена и земните работи, започнаха през първото тримесечие на 2021 г. Земната платформа се разработва на 12 етапа, за които е необходим приблизителен обем от около 150 млн. куб. м материали. През декември 2020 г. холандската компания, специализирана по драгиране, Royal Boskalis Westminster (Boskalis), получи договор на стойност 1,5 млрд. евро (1,8 млрд. долара) за извършване на работите по разработване на земята. Обхватът на работата включва подготовка на наземната платформа, създаване на канали за достъп, временно кейово съоръжение и зона за изхвърляне на отпадъци в морето. През март 2024 г. San Miguel заяви, че има за цел да започне строителните работи на летището през 2025 г. и че напредъкът по работата по разработването на земята е 77%.
Линетхолм, Дания (1,1 кв. км)
Един от най-амбициозните и противоречиви проекти по отношение на климата в Европа – Линетхолм, е изкуствен полуостров с площ 271 акра (1,1 кв. км) в пролива Оресунд, който понастоящем се изгражда от By & Havn – дружество, притежавано съвместно от община Копенхаген и датското правителство. Основната цел на проекта е да предпази ниско разположения град Копенхаген от покачването на морското равнище. Засега длъжностните лица са одобрили само етапа на изграждане на острова, но се очаква в крайна сметка новата зона да включва 35 000 нови жилища до 2070 г. Одобрен през 2021 г., строителните работи по 50-годишния проект започват година по-късно. Датската строителна компания Per Aarsleff е получила договор за работа по морския аспект на проекта. Тя е назначила Rohde Nielsen да извърши някои дейности по драгиране и насипване на пясък. Датската компания Munck Havne & Anlǽg пък изгражда пътя за достъп.