ДВГ остават незаменим източник на движение там, където няма стандартно електрозахранване или потребност от енергия възниква епизодично. Увеличава се търсенето на стационарни и индустриални двигатели, както и за плавателни съдове.
Scania, която e между най-сериозните участници в този сектор, отскоро е активна и в България и Румъния. От 2022 година Данут Апостол, продуктов мениджър двигатели, отговаря за този бизнес на Scania в Румъния и България и първите успехи вече са факт.
Успехът и тук, както при камионите, се гради на няколко стълба: отличен продукт, развита и добре работеща мрежа от сервизи, доставяне на резервни части в най-кратки срокове.
Двигателите Scania
Освен с легендарно качество и дълъг живот двигателите на Scania са с призната висока производителност, ефективност и надеждност. Въпреки голямото им сходство с двигателите Scania за превозни средства те имат и своя специфика за всеки тип приложение. Производителят разпределя така по предназначение двигателите, които не са предназначени за вграждане в транспортни средства:
– за индустриални цели (строителство, добив и пренасяне на материали, земеделие, летища, стационарни);
– за задвижване на генератори за ток;
– за плавателни съдове.
Двигателите и от трите групи използват доказалата се класическа концепция на Scania за ДВГ с ДНК-то на компанията от Сьодертале: агрегати с индивидуални цилиндрови глави от сериите 9 (9,3 л, 5-цилиндрови, редови), 13 (12,7 л, 6-цилиндрови, редови) и 16-литровия V8 (16,4 л).
Почти всички са дизелови, с означение DI XX – за плавателни съдове, или DC XX – индустриални и за генератори, където XX = 09, 13 или 16 ориентира какъв е работният обем. За дизеловите модели производителят препоръчва да се използва гориво по ЕN 590 (със сяра не повече от 10 ppm, т.е. 10 мг/кг), както е предписано и за превозните средства. Дизелите са способни да работят и с до 10% биогориво. В категорията ДВГ за генератори има и двигатели (ОС 16), работещи на природен газ/метан. Всяка от трите групи по предназначение включва по няколко варианта от сериите 9, 13 и 16. Мощностите им са в диапазона от 200 до 880 кВт.
Предимство за крайните ползватели в България и Румъния е, че контактуват пряко със Scania, без междинни стъпала по верига от дистрибутори.
Топпродукти с още по-дълъг живот
Двигателите на Scania са премиум продукти, най-доброто решение от гледна точка на горивна ефективност и надеждност. Ценно тяхно качество е, че постигат емисионните норми чрез надеждна система за третиране на отработените газове. Още едно предимство на продуктите на тази марка е подобряването на двигателите: наскоро Scania направи новите 13-литрови агрегати и по-икономични, и по-чисти.
ДВГ Scania се обслужват според броя мото/работни часове. Обслужване се прави на всеки 500 моточаса. Към момента жизненият цикъл на двигателите е 20 000 работни часа, а се очаква при новите модели редови двигатели (9 л и 13 л) моторесурсът да достигне 30 000 часа.
Особеност на групата ДВГ за плавателни средства, освен високата им надеждност, са по-високата им специфична мощност и енергийна плътност*. Мощността на агрегатите в тази група стига до 900 к.с. от DI 13 и до 1200 к.с. при DI 16/V8, като зависи и от предназначението, и от типа охлаждане. В тази група Scania може да предложи също и хибридно, и изцяло електрическо задвижване.
* Енергийната плътност отчита отношението между мощност и тегло на двигателя
Между основните изисквания към двигателите, задвижващи генератори, е да поддържат постоянна честота при промяна на натоварването. Scania предлага на производителите на генератори на електроенергия двигатели, които съответстват на актуалните европейските емисионни норми EU Stage V (да не се бъркат с остарелите Euro V за ДВГ за товарни автомобили и автобуси!). За ток с честота 50 Хц те работят при честоти на въртене на коляновия вал 1500 об./мин, за честота 60 Хц – при 1800 об./мин. Мощностите в тази група са по-умерени: максималната от 13-литров ДВГ е 397 и 404 кВт съответно при 1500 и при 1800 об./мин. При 16-литровия V8 мощностите са 481 и 491 кВт при посочените две честоти.
Развита мрежа от сервизи
За гаранционното и следгаранционно обслужване на двигателите клиентите на Скания България могат да разчитат на развитата сервизна мрежа. Фирмените сервизи в София, Пловдив, Бургас, Варна, Русе и Велико Търново добре покриват цялата страна. Доставката на части е бърза.
Доволни клиенти
Една от първите успешни стъпки е доставката на двигатели Scania за фирмата Енергия Марваков ЕООД. Тя произвежда генератори, които продава или дава под наем. Управителят Георги Марваков обяснява, че при тях цикълът е пълен – от проектирането през производството до крайните продукти, вкл. и тяхното управление. „Работим с различни видове двигатели и се стараем те да бъдат само от високия клас. Двигателите на Scania са точно в него – там, където се целим. Имаме впечатления от тях и от предишни посещения на bauma.
Желание да работим със Scania имаме от шест години, но едва напоследък се появиха реални възможности. Г-н Апостол сподели плана си, разговаряхме и за нашите проблеми. Отначало бях скептичен, но той е търпелив, постоянен и поръча такъв двигател, какъвто ни бе необходим. Заради клиент, който се интересуваше от машина със 700 кВА, през март т.г. поръчах двигател от друга фирма. В днешно време, когато сериозен клиент заговори за нещо подобно, поръчваш, за да компенсираш бавното доставяне. Клиентът поръча машината през май, а през лятото започна да се интересува докъде сме с поръчката му. Разбра се, че през октомври може да се достави двигател Scania точно с необходимата мощност, докато поръчаният няма да дойде преди март 2023-та. Така двигателят, който г-н Апостол поръча, няма да събира прах.
Този и други 2 двигателя ще бъдат вградени в генератори, които ще изработим за нашия добър клиент Про Синема Продакшън АД. Между другото всички камиони с кранове на тази фирма са Scania. Про Синема отдава агрегати под наем, захранва доста от рок концертите в Европа и всички в България. Покрай тях наши агрегати работиха на олимпиадата в Сочи, захранват и бази на НАТО. Поръчват ни годишно по 20 агрегата, освен това поддържаме и модифицираме други“, завършва Г. Марваков.
В края на ноември от Енергия Марваков излизат три агрегата с двигатели Scania. Общата им мощност е около 2,5 мегавата, а най-мощната им машина досега е с 1400 кВА продължителна мощност.
Продуктите им са с 5 години гаранция/до 2000 моточаса. От края на 2014 години всичките им машини са с онлайн наблюдение. Затова досегашната им практика с доставчиците на ДВГ е те да поддържат и двигателите. Целта е да се скъси времето за реакция, като специалистите на фирмата още с отиването на обекта да почнат да отстраняват евентуалния проблем, без да се чака трета страна, която не е ангажирана с продажбата и може дори да не е уведомена за нея. Благодарение на онлайн наблюдението екипът, който отива, е на 90% подготвен за случая. Сервизните точки на Енергия Марваков са 4: във Вакарел, където има и 3 сервизни автомобила, в Бургас, Варна и Плевен. Поддържат агрегатите на А1, на бензиностанциите на Ромпетрол, Круиз, Сакса, а индиректно – на ЕКО, на Фантастико, ЕVN.
Дългосрочна инвестиция
В повечето случаи двигателите с вътрешно горене с такова предназначение (стационарни, индустриални, за плавателни съдове) са дългосрочна инвестиция, тъй като се ползват с продължителни прекъсвания. Това е и основанието емисионните изисквания към тях да са различни от тази към ДВГ за наземен транспорт и да се движат с 10 – 15 години по-късно. Разбираемо е да бъдат по-ниски ограниченията към ДВГ на стационарни машини за резервно захранване, които се ползват само при необходимост и не повече от 500 часа годишно.
инж. Радослав ГЕШОВ