Балансът, който трябва да направим между нуждите и реално изпълнимите ангажименти, е много важен, категоричен е министърът на регионалното развитие и благоустройството.
„Строителство на големите инфраструктурни проекти не трябва да прекъсва. Ще бъдем изключително активни при защитаването на интересите на министерството по отношение на изграждането на тези, които са забавени много“. Това заяви министърът на регионалното развитие и благоустройството Иван Иванов.
По думите му всички проекти, които са започнали, особено по отношение на свързаността в Северна България, трябва да бъдат приоритет не само на този кабинет. Иванов припомни, че през последните 4 години, поради политическа турболентност, този процес е бил изключително забавен и сроковете, особено за довършването на автомагистрала „Хемус“, вече не се спазват. „Икономическото развитие на страната, на всеки един регион, зависи от свързаността, от това дали има необходимата инфраструктура и това трябва да бъде в главата на всеки, който заема позицията на министър на регионалното развитие и благустройството“, категоричен бе Иван Иванов.
“Балансът, който трябва да се направи между нуждите и реално изпълнимите ангажименти, е много важен. Работим по програмата на МРРБ, на база Споразумението за съвместно управление. Тя ще бъде публична. Приоритизираме отделни обекти, участъци от пътна и ВиК инфраструктура, които са критично важни. Коментирани са в обществото и между политическите сили, за да бъдем сигурни, че в рамките на този мандат, надявам се да бъде пълен, ще бъдат изпълнени“, каза регионалният министър.
По темата с безводието министър Иванов обясни, че засегнатото население се увеличава. „В момента с европейски средства се изпълняват десетки ВиК проекти. Има много места и критични точки, за които трябва да се намери финансиране от бюджета, като, например, изграждането на яз. „Черни Осъм“. За него предстои възлагане на подробен устройствен план и прединвестиционни проучвания, защото това е много стар проект, но в голяма степен ще осигури водоснабдяването в Плевен и Ловеч“, посочи регионалният министър. “В момента правим преглед на възможните алтернативи, но това е един от главните проекти, който може да реши проблема”, каза още Иван Иванов. Министърът допълни, че са необходими комплексни действия, но това са инвестиции, които държавата трябва да направи. Те трябва да бъдат обсъдени сериозно и заложени в прогнозите за бюджетиране за следващите години.
„Местното самоуправление е най-близо до хората и техните проблеми. Логично беше първата ми среща да е с НСОРБ“, каза още министър Иванов. И обясни, че на нея е обсъдено изпълнението на Инвестиционната програма за общински проекти, по която са предвидени за финансиране 2892 обекта. Подадени са 2494 заявления за проектно финансиране и са сключени 1926 споразумения или 77% от всички подадени, които са на различен етап. Извършените трансфери са за 500 млн. лв. “Когато имаме правното основание с приема на Закона за държавния бюджет, тази програма ще може да продължи. Очакванията ни са в този бюджет да залегнат проектите, които бяха в Закона за държавния бюджет за 2024 г.”, отбеляза министърът.
Министър Иванов проведе срещи и с представители на ръководствата на синдикални и браншови организации – КНСБ и Българска браншова камара „Пътища“. И в двете срещи новият министър увери присъстващите, че е въпрос на дни да се внесе яснота и сигурност по ключовите проекти, както и че работата по сключените вече договори продължава активно. Според Иванов политическата нестабилност в държавата се е отразила на всички сектори, включително и тези, за които отговаря МРРБ.
На срещата с ББК „Пътища“, които представляват над 90% от фирмите, заети в пътното строителство, регионалният министър подчерта важността на пътното строителство както за икономиката, така и за качеството на живот на гражданите.
С представители на КНСБ министър Иванов обсъди актуални проблеми, най-вече във ВиК сектора, които имат и своето социално измерение. И двете страни се съгласиха, че конкретика може да има след изясняване на бюджетната рамка за 2025 г.