Индустрията на автомобилния транспорт и логистиката в Германия, а и в другите европейски страни, изпитва финансов натиск от значителното повишение на разходите си.
Неотдавнашното увеличение на ставките за пътните такси, влязло в сила от 1 декември 2023 г. в Германия, вече оказва негативно влияние върху оперативните разходи на компаниите. Браншът обаче може да се сблъска и с още по-голям скок в разходите си заради редица други неблагоприятни фактори..
Европейската асоциация на международните спедитори на товарни превози (E.L.V.I.S. AG) алармира за потенциални затруднения с капацитетите и за скок в цените за транспорта.
Организацията подчертава една тревожна тенденция – намаление на общия пробег на камионите като дял от общия трафик, което е съчетано с излишък на товарно пространство и песимистични очаквания за бъдещите продажби. Смята се, че този сценарий може да доведе до тежки последици за транспортния бранш.
Тъй като флотите са намалени, съществува риск те да не бъдат достатъчни, когато търсенето на пазара се възстанови, което потенциално ще доведе до скок на цените на спот пазара и до ограничен товарен капацитет.
„Без положителни сигнали от Европейската централна банка, от рода на намалени лихвени проценти, или фискален стимул от германските политици, рецесията ще се задълбочи, което ще доведе много компании до бавна смърт“, заявява Николя Грабовски, главен изпълнителен директор на E.L.V.I.S. АГ.
Пазарният доклад на асоциацията идентифицира тревожна траектория в автомобилния товарен транспорт. „Много превозвачи може да не издържат на този натиск, което значи увеличение на фалитите и допълнително намаляване на наличното товарно пространство“, обяснява Грабовски.
Този проблем засяга особено компаниите, които разчитат на големи автопаркове, превръщащи се в пасив. Асоциацията съветва въпросните компании да преоценят размера на флотите си спрямо постоянните подизпълнители, с които работят, да проучат нови сектори на дейност и обмислят евентуална международна експанзия.
Основните разходи за товари ескалират
Федералната асоциация за спедиция и логистика отчита ръст на общите разходи за товари. Последният отчетен индекс на разходите за групажни товари показва 3,2% увеличение на свързаните с пратките разходи за обработка за втората половина на 2023 г., в сравнение с предходната година. При еднакви разходи за гориво, това покачване се усеща още по-рязко.
Увеличението на разходите се дължи основно на повишените разходи за персонал (с 4,6%) и разходите за материали (с 4,1%). Освен това разходите за пространство, енергия, застраховки и операции с дигитални технологии също натежават.
DSLV отбелязва и въздействието на повишените пътни такси за камионите от 1 декември 2023 г., въпреки че към момента те представляват скромните 3,6% от общите разходи на компаниите. Пълният ефект от тези нови такси ще бъде усетен през втората половина на 2024 г. Разширяването на обхвата на превозните средства, заплащащи пътни такси, в който вече са включени и автомобили над 3,5 тона, може да доведе до допълнителна ескалация на разходите.
Несигурност в индустрията
Логистичният индикатор, разработен от Федералната асоциация по логистика (BVL) и института Ifo, също не навява оптимизъм. Бизнес климатът в логистичния сектор се е влошил през първото тримесечие на 2024 г., като индексът пада до 81,8 пункта. И двата главни индикатора – логистични услуги и търговски и промишлени сектори – показват спад.
Участниците в проучването са сравнително скептични относно настоящата бизнес ситуация и са загрижени какво ще се случи в предстоящите шест месеца.
„Наличните водещи индикатори не прогнозират икономически подем в началото на 2024 г. Ситуацията с поръчките във всички сектори се влоши, като мнозина смятат портфейлите си за низтънели. Високият процент на заболеваемост в бранша и продължаващите стачки увеличават тежестта. Освен това, неотдавнашните атаки на хутите в Червено море леко засилиха затрудненията в доставките. Докато строителният сектор може временно да се възползва от мекото време в началото на годината, по-сериозно икономическо възстановяване се очаква едва по-късно през годината“, коментира проф. д-р Тимо Волмерсхойзер от института Ifo.