С проекта за преработка на скоростни кутии ще се изразходват около 50 процента по-малко материал и приблизително 45 процента по-малко въглеродни емисии в сравнение с производството на чисто нови.
Проектът показва, че е възможно да се интегрират повторно произведени компоненти директно в производствените линии на нови превозни средства.
За първи път производител на тежкотоварни превозни средства – Scania, интегрира повторно използвани компоненти на основната си поточна линия в Швеция.
Историческото постижение се е случило по-рано тази година като част от съвместния изследователски проект iReGear с KTH Royal Institute of Technology и Scandinavian Transmission Service AB и станало възможно с финансиране от Vinnova, шведската агенция за иновации.
„Ремонтираната“ скоростна кутия е била подложена на абсолютно същите строги стъпки и тестове за качество и функционалност като скоростните кутии, които са направени от изцяло нови части. Тя е оценена на същия тестов стенд, използван за нови кутии, с мониторинг на около 100 параметъра за качество и функционалност.
Скоростната кутия надлежно е отговорила на всички тези изисквания и следователно може да бъде потвърдено, че е „като нова“, което гарантира, че отговаря на стандартите за качество и производителност за инсталиране в превозни средства на Scania.
Освен че преработената скоростна кутия е била като нова, реалният производствен процес е показал огромни екологични предимства. Въпреки че нивата на подмяна по време на преработката на скоростната кутия могат да варират между приблизително 10 процента до 100 процента в зависимост от историята на износване, тази конкретна скоростна кутия е изразходвала приблизително 50 процента по-малко материал и е причинила 45 процента по-малко въглеродни емисии в сравнение със скоростните кутии, направени само с нови компоненти.
Преработката, при която се използват повторно стари части за създаване на нови продукти с качество, подобно на новите, се разглежда от автомобилната индустрия като обещаваща стратегия за постигане на целите за климата и за подкрепа на прехода към кръгова икономика.
Това може да разреши и нарастващите проблеми с недостига на ресурси. Въпреки големия си потенциал, повторното производство в европейския автомобилен сектор се ограничава главно до производството на резервни части, които представляват само 1,1 процента от новото производство според доклада на Европейската мрежа за повторно производство (2015 г.).
По-широкото възприемане на процеса изисква от производителите на превозни средства да интегрират възстановени компоненти директно в производствените линии на нови превозни средства, вместо да ги използват отделно в следпродажбения бизнес.
„Тази преработена скоростна кутия е завладяващ пример за това как производството на тежкотоварни превозни средства може да стане по-устойчиво, кръгово и ефективно, като същевременно запазва най-високите си стандарти за качество“, казва Фредрик Нилзен, ръководител на отдела за устойчивост в Scania.
Проектът iReGear се е провел между септември 2023 г. и май 2024 г. и беше финансиран от Vinnova, шведската агенция за иновации. Проектът е координиран от KTH Royal Institute of Technology и включваше също Scania и Scandinavian Transmission Service AB.