„Трябва да ускорим разширяването на публичната зарядна инфраструктура, пригодена за камиони.“, изтъква Хорхе Сория Галваро, старши технически съветник по зарядна инфраструктура в Scania
В момента в Европа има около 1 000 зарядни точки за електрически камиони, разположени в 12 държави, сочи скорошно проучване на ACEA – Асоциацията на европейските автомобилни производители. Scania, заедно с ACEA, настоява за ускорено развитие на инфраструктурата за мегаватово зареждане (MCS) и си поставя за цел до 2030 г. броят на станциите да достигне 21 000.
„Процесът вече е задвижен, но сме едва в началото му. Необходими са бързи и решителни действия от страна на държавите членки на ЕС, за да се посрещнат предизвикателствата пред тежкотоварния транспорт.“
Защо MCS има толкова голямо значение?
Системата за мегаватово зареждане (Megawatt Charging System) е от ключово значение, за да може тежкотоварният транспорт да постигне климатична неутралност до 2050 г. За да се реализира това обаче, е необходимо изграждането на съответната инфраструктура с ускорени темпове.
5-те спешни мерки за подкрепа на развитието на MCS:
Удвояване на броя на MCS зарядните станции
Настоящата цел на ЕС предвижда изграждането на 9 000 обществени станции за зареждане на тежкотоварни превозни средства, разположени на всеки 60 км по основните европейски транспортни коридори до 2030 г. Но това няма да бъде достатъчно. Изчисленията показват, че ще са необходими най-малко 21 000 MCS точки за зареждане, за да може транспортната индустрия да постигне климатичните си цели.
Укрепване на електроразпределителните мрежи
Множество проекти за зарядни станции се забавят заради ограниченията в местните и регионални енергийни мрежи. Затова е от ключово значение властите да приоритизират инвестициите в модернизация на електропреносната инфраструктура, особено в стратегически логистични зони и около основните транспортни хъбове.
Опростяване на разрешителните процедури
Получаването на разрешения за изграждане на зарядни станции понякога отнема години – време, с което индустрията не разполага. Scania предлага въвеждането на хармонизирана система на европейско ниво, със съкратени процедури и ускорено издаване на разрешителни за висококапацитетни станции, разположени по ключовите транспортни коридори.
Повишаване на стандартите за мощност при зареждане
Според регламентите на ЕС всяка група зарядни точки трябва да включва поне една с мощност 350 кВт. Това е добра отправна точка, но недостатъчна за бъдещите нужди. Scania препоръчва минимална мощност от 700 кВт, което ще намали времето за изчакване и ще осигури ефективно зареждане на електрическите камиони за дълги разстояния.
Повече стимули и финансова подкрепа
Електрическите камиони и разширяването на инфраструктурата вървят ръка за ръка. За да функционира този екосистема, държавите членки трябва да подпомагат както транспортните оператори, така и енергийните доставчици – чрез фондове, грантове и благоприятни данъчни политики.
Електрическо бъдеще за тежкия транспорт – ако действаме заедно
-напълно електрифицираното бъдеще на тежкия транспорт е възможно, но изисква истинско сътрудничество:
-смели политически решения, интелигентни частни инвестиции и координация между различните сектори.
Представете си мрежа от зарядни станции, където шофьорите могат да спрат в добре осветен, чист и безопасен хъб – по всяко време на деня или нощта – да заредят камиона си по време на почивка и след това да продължат уверено по пътя си. Мрежа, която не само поддържа движението на стоките, но и тласка цялата индустрия към устойчиво бъдеще.






















