Стъпка по стъпка камионът без шофьор се превръща в реалност. Проектът ATLAS-L4 ще продължи до декември 2024 г., в края на която трябва да има готова концепция за работа на автоматизирани камиони по магистралата.
От януари 2022 г. MAN Truck & Bus, Knorr-Bremse, Leoni, Bosch, Fernride, BTC Embedded Systems, Fraunhofer AISEC, Мюнхенски технологичен университет, Технологичен университет в Брауншвайг, TÜV SÜD , Autobahn GmbH и Würzburg Institute of Transportation Sciences (WIVW GmbH) работят заедно в проекта за научноизследователска и развойна дейност ATLAS-L4 (Automatisierter Transport zwischen Logistikzentren auf Schnellstraßen im Level 4/Автоматизиран транспорт между логистични центрове на скоростни пътища от ниво 4), за автономни камиони на пътя.
По отношение на съдържанието си, проектът се основава на германския закон за автономното шофиране, приет през 2021 г., който по принцип позволява автономно шофиране по определени маршрути под технически надзор. След първите 22 месеца проектът, който се финансира от Германското федерално министерство на икономиката и опазването на климата, вече е достигнал важни етапи.
„ATLAS-L4 скоро ще бъде първият автономно движещ се камион по магистрала в Германия“, казва д-р Фредерик Зом, член на Изпълнителния съвет за изследвания и развитие в MAN Truck & Bus, описвайки общата цел на дванадесетте партньори по проекта ATLAS-L4 . „По този начин искаме да допринесем за автоматизацията от център до център, т.е. пътуването без водачи между логистичните бази, за по-голяма безопасност, по-голяма ефективност и по-малко задръствания по пътищата. Концепциите за автоматизация могат да се използват и за противодействие на недостига на шофьори.“
Какво е постигнато от началото на проекта? Партньорите представиха резултатите от работата си до момента на събитие в Мюнхен, на 24 октомври 2023 г.
Като част от своята проектна отговорност за цялостното развитие на системата, MAN Truck & Bus е изградил прототип на превозно средство. Той разполага със сензори на покрива, отпред и отстрани на кабината на водача, както и вградени компютри отвътре. На първия етап той ще се използва като сензорно превозно средство за събиране на данни, преди да започне функционалното развитие за автономно шофиране с него, включително първоначални тестови шофирания по магистралата с контролиращ шофьор. Автомобилът вече измина успешно първите си километри на тестовия полигон на MAN в Мюнхен. Функционалностите и интерфейсите са били подложени на тест. За първи път компонентите са комуникирали помежду си и за първи път сензорите са извършили реалистично разпознаване на околната среда.
Релевантните за безопасността подсистеми за архитектурата от ниво 4 – електрическата система на превозното средство, кормилната система и резервната спирачна система – също са проектирани и успешно тествани в първите прототипи.
Друг важен момент, за който екипът по проекта вече е успял да добави отметка: Контролният център за технически надзор е успешно пуснат в експлоатация през септември 2023 г. и връзката с превозното средство е инсталирана. Уеб интерфейсът вече показва превозното средство на карта с цялата необходима информация, например скорост и състояние на автоматизираните системи.
Освен това MAN и институтът Fraunhofer за приложна и интегрирана сигурност AISEC успешно са провели анализ на риска за превозното средство, което участва в проекта. На тази основа са дефинирани мерки за киберсигурност – автентична и криптирана комуникация, както и функционални мерки за сигурност – съкращения и концепции за деградация на системата за автономно шофиране. В процеса се преминава през обширни сценарии за опасности и проблеми и се разработват съответните концепции за защита.
Следващите стъпки
Следващият голям крайъгълен камък е дебютът по обществените пътища. Тестовият автомобил се очаква да предприеме първите си пътувания по магистралата преди края на годината – естествено първоначално с шофьор на борда.
Всички основни етапи допринасят за дългосрочната цел на ATLAS-L4: доказване, че използването на автоматизирани превозни средства от ниво 4 без шофьори по магистралата е осъществимо. Това е крайъгълният камък за бъдещи серийни приложения за Logistics 4.0 – станало възможно благодарение на мрежата, предоставена от силния консорциум на ATLAS-L4. Проектът ще продължи до декември 2024 г., в края на която трябва да има готова концепция за работа на автоматизирани камиони по магистралата.