Бъдещето на автомобилната индустрия е в ръцете на Европейската комисия. Органът на ЕС стартира обществена консултация в края на януари и сега представя план за действие по отношение на автомобилната индустрия. Според един от еврокомисарите секторът е в „смъртна опасност“ и се нуждае от помощ, за да преодолее шока от зелената трансформация.
ЕК планира да даде на производителите повече време за адаптация към по-строгите лимити за емисии на CO2.
Тъй като европейската автомобилна и транспортна индустрия претърпява дълбока трансформация, Комисията смята, че има належаща нужда от действия, както за защита на европейската автомобилна индустрия, така и за осигуряване на подходящите условия за функциониране на Европейския съюз.
„Европейската автомобилна индустрия е на повратна точка, и ние сме наясно с предизвикателствата, пред които е изправена. Ето защо действаме бързо, за да ги разрешим. Основният въпрос, на който трябва да отговорим заедно, е: какво все още липсва, за да освободим иновативната сила на нашите компании и да гарантираме силен и устойчив автомобилен сектор?“ заяви Урсула фон дер Лайен, председател на Европейската комисия.
В края на януари Урсула фон дер Лайен се срещна с водещи представители на европейската автомобилна индустрия от компании като Renault, Volvo и Volkswagen, заедно със социални партньори и заинтересувани групи, за да стартира стратегически диалог за бъдещето на европейския автомобилен сектор.
„Този диалог бе началото на съвместен процес, насочен към разрешаване на ключовите предизвикателства пред сектора и осигуряване на неговия успех като основен двигател на европейската икономика“, подчертават от ЕК.
Резултатът от този диалог е цялостен план за действие, представен от Апостолос Цицикостас, еврокомисар по устойчивия транспорт и туризъм.
Смъртна опасност за сектора
Няколко часа преди представянето на плана за действие, един от комисарите, участващи в диалога, Стефан Сежурне (вицепрезидент на Комисията за просперитет и индустриална стратегия), даде интервю пред френската новинарска агенция AFP.
„Европейската комисия преодолява досегашната си наивност, защитава и организира сектора, давайки му шанс да стане по-конкурентоспособен“, подчерта Сежурне.
„Европейската автомобилна индустрия е в смъртна опасност. Ето защо Европейската комисия предлага интегрален план, който защитава сектора. Това е повратна точка за тази индустрия“, каза Сежурне пред AFP.
Според комисаря, делът на електрическите автомобили, които все още са твърде скъпи, на пазара на ЕС е паднал за първи път през 2024 г. на 13,6%.
„За да стимулираме търсенето, Комисията разглежда „задълженията“, наложени на компаниите, за да направят своите флоти по-екологични“, обясни еврокомисарът.
План за действие за европейския автомобилен сектор
Еврокомисарът Апостолос Цицикостас представи план за подкрепа на автомобилния сектор и „освобождаване на неговата иновативна сила“ чрез поддържане на силна европейска производствена база и избягване на стратегически зависимости. За тази цел Комисията планира да отдели 1,8 милиарда евро за създаване на сигурна и конкурентна верига за доставки на суровини за батерии.
„Европа иска да стане независима от вноса на чуждестранни батерии и да стимулира екологията на европейската автомобилна индустрия“, заяви Цицикостас.
Според ЕК е също толкова важно Европа да постигне конкурентноспособно производство на клетки в ЕС, което би покрило голяма част от търсенето на батерии и би генерирало европейска добавена стойност в цялата верига на доставки.
Европейските автомобилни компании изостават в ключови технологии. За да помогне на индустрията да премине към автомобили, задвижвани от изкуствен интелект, свързани и автоматизирани, плана за действие включва инвестиция от 1 милиард евро в иновации.
„Нашата цел е ясна: да гарантираме, че следващото поколение превозни средства не само се произвежда в Европа, но и че иновациите се създават в Европа, задвижвани от европейска технология“, каза Цицикостас.
Освен това, поради недостатъчната зареждаща инфраструктура за електрически превозни средства в Европа, Комисията планира да ускори нейното разширяване и ще отдели 570 милиона евро за тази цел през 2025-2026 г.
Много важен елемент от плана, представен в Брюксел, е по-голяма гъвкавост по отношение на спазването на стандартите за емисии на CO2.
„Европейските стандарти за емисии за нови автомобили и камиони предоставят на инвеститорите дългосрочна сигурност и ще бъдат запазени. Въпреки това, трябва също да бъдем прагматични. Вместо да изискваме спазване на годишна база, ще позволим на компаниите да постигнат своите цели за период от три години – 2025, 2026 и 2027. Ако една компания не постигне целите си за една година, тя трябва да компенсира, като ги надмине през следващите години. Обратно, ако една компания надхвърли целите си през 2025 г., тя ще има по-голяма гъвкавост през 2026 и 2027 г. Също така ускоряваме прегледа на разпоредбите за стандартите за емисии на CO2, като ще го преместим от 2026 г. към третото и четвъртото тримесечие на 2025 г.“, каза Апостолос Цицикостас на пресконференция.
Паралелно с това ЕК работи за стимулиране на търсенето на европейски превозни средства с нулеви емисии. Планът за действие включва мерки, които ще предоставят стимули за преминаване към превозни средства с нулеви емисии и ще укрепят доверието на потребителите чрез конкретни мерки, като подобряване на здравето и пригодността за ремонти на батериите.
„За да подкрепим тази промяна, държавите членки се насърчават да предоставят данъчни облекчения за превозни средства с нулеви емисии“, добави Цицикостас.
„Има толкова неизползван потенциал на глобалния пазар, когато става дума за иновации и чисти решения. Искам европейската автомобилна индустрия да заеме водеща позиция. Ние ще насърчим вътрешното производство, за да избегнем стратегически зависимости, особено когато става дума за производството на батерии. Ще се придържаме към нашите договорени цели за емисии, но с прагматичен и гъвкав подход. Нашата обща цел е устойчива, конкурентна и иновативна автомобилна индустрия в Европа, която да е полезна за нашите граждани, икономиката и околната среда“, коментира Урсула фон дер Лайен, председател на Европейската комисия.
Не само „електрически“ преход
Немската асоциация за транспорт и логистика DSLV приветства и подкрепя преориентирането на автомобилната индустрия към различни технологични пътища. Според асоциацията подходът „от източника до колелото“ в европейското законодателство забавя бързите успехи в намаляването на емисиите на CO2 в автомобилния товарен транспорт.
Затова асоциацията, заедно с над 80 други асоциации и компании, настоява силно за въвеждането на корекционен фактор за въглероден диоксид (CCF) в европейското регулиране на CO2 за флотите от автомобили за работа за 2023 г., който би взел предвид редукционния потенциал на възобновяеми биогорива като HVO100 или био-LNG.
Организацията смята, че фокусът върху електрическите превозни средства в законодателството на ЕС е твърде ограничан, за да позволи бързата декарбонизация на сектора на автомобилния товарен транспорт.
„Не двигателят с вътрешно горене е проблемът, а емисиите от изкопаемите горива. Ето защо е толкова важно енергията, която се използва, да допринася за намаляване на емисиите на CO2. Това е вярно, както за алтернативните горива, така и за зелената електроенергия, произведена за батерии“, коментира д-р Миха Леге, вицепрезидент на DSLV.
Според организацията текущите цели на ЕС все още са далеч от постигането им.
В повечето държави членки на ЕС разширяването на електрическата мрежа не покрива търсенето, а също така липсва зареждаща инфраструктура за тежки електрически автомобили за работа.
„Предвид прогнозираното увеличение на товарния транспорт по европейските пътища, климатичните цели не могат да бъдат постигнати навреме без възобновяеми, алтернативни горива. Фокусът трябва да бъде върху резултата – верига за доставки без CO2, а не върху една единствена технология“, предупреди Леге.
Според DSLV, след като зареждащата инфраструктура в държавите членки на ЕС бъде готова и може да се захранва от евтина зелена електроенергия, електрическите камиони могат да бъдат икономически използвани в избрани логистични приложения.
„Въпреки това, има още дълъг път“, подчерта организацията.
„Всеки, който определи крайна дата за двигателите с вътрешно горене за камионите сега, ще навреди повече, отколкото ще помогне на защитата на климата“, добави Леге.