Напълно електрическият влекач Scania 40R, известен с прозвището Queen of The Road (Кралицата на пътя), за пръв път стъпи в България и спря за ден в Пловдив. В базата на Скания България в града, той бе представен пред клиенти, партньори и приятели на марката от страната, след което отпътува за Турция.
Scania 40 R пристигна в Пловдив от Сьодертеле, а повод за предизвикателното над 3300-километрово пътуване на ток през целия континент е отбелязването на годишнина на Scania Türkiye. И разбира се, амбицията да се изпробват батериите на дълъг път и да се покаже, че електрическите камиони навлизат в транспорта и са все по-приложими.
Свитата на Шведската кралица на пътя по време цялото пътуване от север на юг е от пет дами. Ейлин Енгстрьом и Инес Казумович, която е и част от инженерния екип на Scania, разработващ електрическите камиони, се редуват на волана. Луиз Тьорнстен, Аманда Гердвал и Кристине Стюалхандсте пък ескортират композицията, естествено – с електрически лек автомобил и се грижат за логистиката на екипа по време на пътуването.
Цялото пътуване с електрическия Scania 40 R, който тегли полуремарке тип фургон от Сьодертеле до Истанбул е около 3300 км и преминава през Карлскрона, ферибот до Полша, а след това през Гдиня, Варшава, Братислава, Будапеща, Букурещ, Пловдив, Истанбул.
Според петте дами от свитата, камионът е перфектен и ефективен на пътя, а 350 км с едно зареждане се постигат с лекота. Впечатляващи за двете дами, които шофират са мощта, която те сравняват с тази на легендата Scania V8 и плавната и комфортна возия. Не толкова гладко се оказало по пътя, че стоят нещата с инфраструктурата за зареждане. На места е трябвало ремаркето да се разкачи, за да може влекачът да подходи до зарядната станция. Въпреки, че батериите на този камион, могат да се зареждат от DС станция с мощност до 375 кВтч, а настройките са такива, че почти през цялото време се поддържа висока скорост на зареждане, на някои от зарядните станции по пътя, мощността на зареждане била далеч под изписаната на тях. Това освен, че бави зареждането, много често струва и повече, защото имало станции, при които се плаща на време, а не на заредена енергия, допълниха дамите. И обобщиха, че са изненадани от сравнително развитата и добре работеща зарядна инфраструктура в България.
Въпреки, че преминаването на електрическия Scania 40R през Пловдив се случи в доста деловия понеделник, интерес към иновативния камион не липсваше. Дошлите да го видят, не само, че не можеха да се спрат да задават въпроси на пътуващия с Queen of The Road екип, но и много от тях с удоволствие седнаха зад волана му за кратко шофиране и демонстрация на зареждането на батериите.
Пристигналият в Пловдив Scania 40R е от определяното като трето поколение тежки електрически камиони на Scania. Той е с по-слабия от двата предлагани двигателя с мощност 400 кВт (544 к.с.). Всъщност силовата линия се състои от три централно разположени двигателя, работещи в общ блок и куплирани с 6-степенна автоматична предавателна кутия. Според Scania в транспортните задачи този вариант, както и малко по-мощният с 450 кВт са аналог на Scania V8 от дизеловата гама. Шведският производител вече е готов и ще пусне от 2025 година на пазара ново, четвърто поколение на тежките си електрически камиони. При него двигателят ще е един – отново централноразположен, а предавателната кутия ще бъде четиристепенна. Това ще бъде електрически камион с параметри, съответстващи на тези на дизелов влекач с 13-литров двигател.
Батериите, които използва Scania са собствено производство. Монтирани са в шасито, а демонстрираният в Пловдив носеше 6 пакета батерии с общ капацитет 624 кВтч. Използваемият капацитет, настроен от Scania, e 75% или 468 кВтч и според екипа на камиона е напълно достатъчен за изминаване на над 350 км с едно зареждане. Заводски разполагаемият капацитет на батериите може да бъде увеличен до 83%.
Заявеният от производителя максимален пробег с едно зареждане при тези батерии е до 350 км, при общо тегло от 40 т. Батериите при третото поколение електрически камиони на Scania са собствено производство и според производителя, трябва да издържат 1,3 млн. км, колкото е животът на камиона. Те са литиево-йонни с призматична форма.