Наборът от данни „MAN TruckScenes“ включва 747 сцени от автономно шофиране и е свободно достъпен за разработчици, университети и научни институции. Обменът на данни в общността с отворен код ускорява развитието, опростява валидирането и насърчава стандартизацията.
MAN Truck & Bus е първият производител на камиони, който публично предостави набор от 747 сцени от сензори и данни за превозни средства с развойни задвижвания за автономно шофиране.
Отвореният обмен на такива свободно достъпни и безплатни набори от данни между различни играчи – производители, университети и разработчици на софтуер, които работят независимо един от друг върху автоматизираното шофиране, ускорява развитието и насърчава стандартизацията на форматите данни. Това дава възможност и за стандартизирано сравнение на резултати и методи като например референция за научни изследвания, и опростява сътрудничеството с външни партньори за развитие.
„Набори от данни като MAN TruckScenes представляват важен ресурс за развитие, базирано на данни. Вече има множество публично достъпни набори от данни за сектора на леките автомобили. Но не и за сектора на камионите. С MAN TruckScenes ние вървим напред, за да запълним тази празнина“, казва д-р. Фредерик Зом, член на Изпълнителния съвет за изследвания и развитие в MAN Truck & Bus.
Основа за развитие на автономен транспорт от хъб до хъб
Наборът от данни, публикуван от MAN, основно картографира операциите с шофиране по германските магистрали и свързаните с тях маршрути, както и операциите с шофиране в терминали. Това покрива търсенето на така наречения транспорт от хъб до хъб между логистичните центрове, върху които MAN се фокусира като приложение за шофиране без водач. Сензорният пакет се състои от данни от четири камери, шест лидара, шест радара, две инерционни измервателни единици за определяне на позицията в околното пространство и данни от високопрецизна глобална навигационна сателитна система (GNSS).
MAN TruckScenes е първият набор от данни, който включва 4D радарни данни с 360° покритие, което е най-големият радарен набор от данни с анотирана 3D ограничаваща кутия. При създаването на 747-те включени сцени е обърнато внимание и на шофирането при различни метеорологични условия. Сцените, съдържащи се в обхвата на набора данни, са разделени на набор от данни за обучение, за тест и за валидиране. Сцените съдържат данни от сензора и автомобила за една последователност при шофиране, както и съответните анотации. Анотациите служат за описание на ситуацията при шофиране и записват условията на околната среда, както и маркировките за обектите около автомобила.
Това от своя страна формира основата за машинно обучение при разработването на невронни мрежи за автономно шофиране. Използването на публични набори от данни също позволява и стандартизирана оценка на производителността и качеството на разпознаване на околната среда за изпълнение на задачата за управление. Това улеснява проследяването на непрекъснати подобрения в ефективността на разпознаването на околната среда. MAN TruckScenes са достъпни за изтегляне на следния адрес: https://www.man.eu/truckscenes
MAN Truck & Bus по пътя към автономните камиони
MAN движи автономното шофиране напред с различни изследователски и развойни проекти. От 2018 г. до 2020 г. MAN разработи и тества камион без шофьор при обработка на контейнери в помещенията на пристанището на Хамбург в съвместен проект за изследване и развитие с Hamburger Hafen und Logistik AG. От 2019 г. до 2023 г. проектът ANITA с партньори Deutsche Bahn, Fresenius University of Applied Sciences и Götting KG се фокусира върху пълната цифрова интеграция на автономен камион в логистичния процес на обработка на контейнери от шосе до железопътен транспорт.
От 2022 г. MAN работи с единадесет партньори в проекта за финансиране ATLAS-L4 за разработване на автономен камион за използване при магистрален транспорт между логистични центрове. Проектът е специално насочен към закона за автономното шофиране, приет в Германия през 2021 г., който вече позволява шофиране без шофьор по определени маршрути и с технически надзор. В края на проекта през 2025 г. са планирани практически тестови шофирания на прототипа с шофьор за безопасност по магистралата. Автономното шофиране за камиони трябва да влезе в серийно производство в края на десетилетието.