Scania, SKF и LOTS Group ще си сътрудничат за насърчаване на устойчивата логистика като стартират един от най-дългите маршрути в Европа, предназначен за електрически превозни средства на батерии.
Трасето, управлявано в партньорство с Ahréns Åkeri, се очаква значително да намали емисиите. Целта е да се постигне 97% намаление на емисиите на въглероден диоксид, като същевременно се оптимизира транспортната ефективност, като 85% от годишния пробег на превозното средство ще се изминава при пълно натоварване.
Маршрутът ще обхваща общо 221 000 км годишно, което ще доведе до спестяване на 298 тона CO₂ емисии. Това е еквивалентно на годишните CO₂ емисии на Швеция от 210 пътнически автомобила. Инициативата демонстрира, че внедряването на електрически транспорт е жизнеспособна стратегия за създаване на устойчиви логистични решения. В Европа 60% от всички товарни пътни превози са за повече от 300 км на ден, което показва, че дори по-сложните и обширни части на транспортната система имат потенциал за електрификация.
Сътрудничество за намалени емисии
„Това партньорство е значителна стъпка напред в прехода към устойчива логистика. Чрез сътрудничество между купувачи на транспортни средства, превозвачи и партньори за зареждане, ние не само намаляваме емисиите, но и увеличаваме максимално използваемостта, което е от ключово значение за икономически устойчив транспорт. Нашата цел е това да се превърне в еталон за бъдещи логистични решения в Европа“, казва Йохан Палмквист, управляващ директор за Европа на LOTS Group.
„Това сътрудничество ни помага да осигурим енергийно ефективни и екологични транспортни операции за нашите клиенти, които подкрепят амбицията ни да постигнем нетно нулево въздействие върху климата в цялата верига на стойност“, казва Монс Исасон, мениджър логистика, SKF Sverige.
Партньорство
Целта е да се създадат повтарящи се цикли с гарантирани обеми и високо използване на превозните средства, за да се намали финансовият риск при инвестиране в зелени технологии. По този начин проектът показва, че устойчивата логистика може да бъде екологична и рентабилна. Планът за внедряване на електрически превозни средства е поетапен, като потоците стартират в началото на 2025 г., а пълномащабната експлоатация е планирана за средата на годината.
Хампус Арен, оперативен мениджър в Ahréns Åkeri, казва:
„Чрез осигуряване на пълно използване на капацитета в двете посоки и оптимизирано зареждане, ние не само ще виждаме значителни ползи за околната среда, но и значително подобрение на оперативната ефективност. Дългосрочните договори и стабилните обеми ни позволяват да инвестираме в зелени технологии, което прави това партньорство едновременно устойчиво и икономически изгодно.“
Партньорството ще валидира всички оперативни параметри, включително оптимизиране на потреблението на енергия, ценообразуване на електроенергията и максимизиране на използването на превозните средства, преди преминаването към пълни операции на две смени.
„В Scania сме ентусиазирани да видим как сътрудничеството между водещи индустриални играчи проправя пътя за електрически транспорт и предефинира логистичната система като цяло. Партньорството между SKF, LOTS и Scania демонстрира, че товарният транспорт с батерийни електрически превозни средства е осъществим, не само за по-къси градски маршрути, но и за дълги разстояния и тежък транспорт. Това партньорство е в съответствие с целта на Scania да насърчи преминаването към устойчива транспортна система“, казва Густав Съндел, ръководител на Scania Ventures и New Business.
LOTS Group, изцяло дъщерно дружество на Scania, е платформа, която свързва купувачите на транспорт за оптимизиране на логистичните услуги. Чрез контролната система на Scania транспортните потоци се координират, докато LOTS Group извършва оптимизиране на маршрута и управление на таксуването с помощта на цифрови инструменти за подобряване на ефективността на ресурсите. LOTS и Scania разработват решения за електрически транспорт, предлагайки на клиентите устойчиви и ефективни опции.