3444 нови товарни автомобила от най-тежката категория N3 с допустима максимална маса над 12 т са регистрирани в България за първите 10 месеца на 2023 година. Това показва официалната статистика на МВР за периода 1 януари – 31 октомври 2023 г.
Данните сочат, че в рамките на 2 години за съответния период пазарът на нови камиони е нараснал с почти 50%. Превозвачите явно постепенно успяват да се справят с негативните пазарни тенденции, последователно породени от Ковид кризата, войната в Украйна, икономическите сътресения, и проблемите в производството и в доставките на камиони.
От началото на 2023 г. пазарът се движи нагоре със стабилни темпове на растеж. Вече е почти сигурно, че за цялата 2023 г. ще бъде надмината рекордната бройка от 3563 нови товарни автомобила от категория N3, които бяха регистрирани през 2022 г.
През последния месец – октомври регистрациите на нови камиони от N3 категория са 335, което е доста добър резултат. За септември те бяха 196, през август регистрациите на камиони N3 бяха 315, за юли те бяха 287, а през юни, за юни бяха регистрирани тежки 277 камиона. През май пазарът бе тръгнал рязко нагоре с отчетените 442 броя, през април 328 нови камиони получиха първата си регистрация в България, през март у нас дойдоха 423 нови камиони, за февруари имаше 378 нови регистрации. Месец януари бе най-силният през годината досега за дилърите на камиони, с реализираните у нас 484 нови тежкотоварни автомобили.
Значителното повишение на доставките на тежка техника е показателно за това, че българските превозвачи все повече залагат на използването на нови камиони, за да са конкурентоспособни на европейския пазар, да покриват непрекъснато повишаващите се стандарти за вредни емисии и регламентите на Пакет Мобилност, както и да привличат и задържат нови шофьори на фона на глобалната кадрова криза в бранша. През месец май бе отчетен и първия регистриран електрически камион у нас, като очакванията са този пазарен сегмент също да започне постепенно да се развива.
Прегледът на регистрациите по марки не показва сериозни изненади и размествания на пазара. Нидерландската марка DAF продължава да е лидер с регистрираните 805 тежки автомобила. В подреждането следват Volvo с 683 и Scania с 575 броя камиони.
Mercedes-Benz и Renault Trucks допълват топ 5, съответно с регистрирани 442 и 423 камиона. Нататък размествания няма и „голямата осморка“ се затваря от MAN с 360, IVECO – 97 и Ford Trucks с 49 броя. „Екзотиката“ в класацията са регистрациите на по-малко популярните у нас марки Astra с 4, BMC с 3, SCHWING, OTOKAR и Recker с по един нови камиона.
При влекачите, които преобладават в регистрациите на камиони от тежката категория в България и са общо 2997 броя, отново води DAF с 765 броя. Следват Volvo – 612, Scania – 543, Renault Trucks – 382, Mercedes-Benz – 367, MAN – 287, IVECO – 27 и Ford Trucks – 14.
Регистрации на нови камиони от кат. N3 за периода 1 януари – 31 октомври 2023 г.:
DAF – 805
Volvo Trucks – 683
Scania – 575
Mercedes-Benz- 442
Renault Trucks- 423
MAN- 360
IVECO – 97
Ford Trucks – 49
Astra – 4
BMC – 3
SCHWING – 1
OTOKAR – 1
Recker – 1
Общо – 3444
Регистрации на нови влекачи за периода 1 януари – 31 октомври 2023 г.:
DAF – 765
Volvo Trucks – 612
Scania – 543
Renault Trucks – 382
Mercedes-Benz – 367
MAN – 287
IVECO – 27
Ford – 14
Общо – 2997