В петък, 10 май бе официално открита станцията за зареждане с водород – първата част от осъществяването на проекта за полева лаборатория „Интегрирани енергийни системи“ на Центъра за компетентност „Хитмобил“. Проектът е финансиран с 21,7 млн. лева по Оперативна програма „Наука и образование за интелигентен растеж“.
Станцията, разположена в терен на Института по електрохимия и енергийни системи „Акад. Евгени Будевски“ към БАН, бележи началото на електромобилността с автомобили с горивна клетка у нас. Изпълнена от австрийската фирма EDC-Anlagentechnik, станцията позволява зареждане с компресиран водород при налягания 300 и 700 бара. Капацитетът на съдовете за високо налягане на станцията е 70 кг водород – количество, което е достатъчно за изминаване на около 7000 километра с лек автомобил. Станцията може да компресира до 40-50 кг водород за денонощие.
Зарядната станция получава чист водород от електролизьор с капацитет 8,5 кг в денонощие. Електроенергията за него се осигурява от фотоволтаичния парк в полевата лаборатория. Втори вход в станцията дава възможност тя да се захранва с водород и от пакети с бутилки, съдържащи H2 от други източници – решение, което позволява увеличаване на капацитета за зареждане.
В осъществяването на проекта активно са участвали и фирмите Делектра, Аквахим и МОНБАТ.
Проектът за полева лаборатория, в която да се тестват и развиват системи за чиста енергия, е първият в страната и в региона. С научно-приложните си изследвания и нововъведения Центърът ще продължи да допринася за внедряването на системи за възобновяема енергия. „Водородният цикъл е перлата на тази лаборатория“, каза чл. кор. проф. Евелина Славчева, председател на Общото събрание на БАН, която обясни, че така ще могат да се покажат и ползите и преимуществата на водорода, и недостатъците. А по-бързото внедряване на системи за възобновяема енергия в предвидените мащаби изисква активна подкрепа от държавата, общините и особено от бизнеса.
С пускането на водородната зарядна станция завършва първият етап от проекта за полева лаборатория. А практическо приложение на електромобили с горивна клетка на водород ще може да се види между 15 и 26 юни: един автобус и един или два леки автомобила на водород ще се движат по 5 дни в София и в Стара Загора.
Подробности четете в следващия брой на сп. КАМИОНИ.