Алтернативните задвижвания ще бъдат една от основните теми на предстоящото издание на най-голямото изложение за строителна техника в света, което ще се проведе от 7 до 13 април 2025 г.
Строителните машини в световен мащаб отделят няколкостотин милиона тона въглероден диоксид всяка година, докато все повече държави, общини и компании се стремят към неутрално по отношение на климата бъдеще. С оглед на това индустрията все по-често преминава от традиционните дизелови двигатели към по-екологични задвижвания. Като водещо международно търговско изложение за строителна техника bauma следва тази тенденция от самото си начало. Алтернативните задвижвания ще бъдат една от основните теми и на предстоящото издание на bauma, което ще се проведе от 7 до 13 април 2025 г.
Ангажимент за декарбонизация
Много производители и потребители на строителни машини вече са поели ангажимент за декарбонизация. Volvo Group например обяви, че от 2040 г. ще доставя само превозни средства, които се задвижват изцяло от изкопаеми горива. През същата година Strabag SE, една от най-големите строителни компании в Европа, има за цел да постигне неутралност по отношение на климата по цялата си верига, което, разбира се, включва и експлоатация на нейните строителни машини.
Електрическите двигатели като утвърден път за развитие
Електрическите двигатели за строителната техника вече могат да бъдат класифицирани като трайно установено средство за задвижване, щадящо климата. Независимо дали става въпрос за багери, челни товарачи, валяци, самосвали, или вибрационни плочи много изложители вече представиха нови решения от своето постоянно нарастващо портфолио от електрически машини по време на предходните издания на bauma. И тази тенденция изглежда ще продължи. Според прогнозата на фирмата за анализи и консултации IDTechEx световният пазар на електрически строителни машини ще възлиза на 105 млрд. долара до 2042 г.
Предимно компактни машини с батерия
„Електрическите задвижвания с батерии все още са подходящи предимно за компактни строителни машини. Техните ежедневни нужди от енергия и мощност могат да бъдат покрити от електромотор и умерено голяма литиево-йонна батерия в комбинация с добре дефинирана стратегия за зареждане“, казва Тимо Фойербах, технически експерт за строителни машини в Немската асоциация на машиностроителната индустрия (VDMA). Bobcat RogueX2 принадлежи именно към тази категория като актуален пример. Изцяло електрическата машина не само работи с нулеви локални емисии, но е и напълно автономна съгласно спецификациите на производителя. Тази година товарачът получи престижната награда Red Dot Design Award в категорията „Концептуален дизайн“.
Настоящи предизвикателства и лимити на електрификацията
„При по-големите и тежки строителни машини обаче електрическите задвижвания понастоящем често все още достигат своите технологични, а поради допълнителните разходи за електрификация – и икономически граници“, казва Фойербах. Към това се добавят и предизвикателствата, свързани с електрозахранването и инфраструктурата за зареждане. Например наличният капацитет на мрежата може да не е достатъчен за високите енергийни изисквания на електрическите машини, особено на строителни площадки в селски или отдалечени райони. Дългите фази на зареждане на свой ред ограничават времето за работа. „Понастоящем индустрията търси практични и достъпни решения за това, например чрез използването на мобилни зарядни устройства и станции за бързо зареждане или чрез внедряването на интелигентни системи за управление на енергията“, обяснява експертът на VDMA.
Хидрогенирано растително масло като алтернативно гориво
Ясно е, че е необходим отворен подход към технологиите, за да се постигне възможно най-неутрално по отношение на климата задвижване в целия спектър на строителната индустрия. Например анализ, поръчан от Liebherr Group, стигна до заключението, че експлоатацията на мобилни кранове с хидрогенирано растително масло (HVO) обещава най-голям потенциал за намаляване на парниковите газове. Други горивни алтернативи, които могат да допринесат за декарбонизацията на строителните обекти, са биодизел, биогаз и е-горива.
Водород в двигатели с вътрешно горене и горивни клетки
Компаниите и изследователските институти също се фокусират върху разработването и тестването на строителни машини, задвижвани с водород. Liebherr представи прототипи на два водородни двигателя с вътрешно горене на bauma 2022, а серийното производство беше обявено за 2025 г. Индустрията проучва и потенциалните приложения на горивните клетки. Например General Motors и производителят на строителни машини Komatsu работят съвместно върху модул с водородни горивни клетки за електрически самосвал. Komatsu също така е разработил среден по размер хидравличен багер със система за водородни горивни клетки.
Препятствия пред добива и разпространението на горива
„Преди обаче алтернативните горива да бъдат използвани в по-голям мащаб, трябва да се изяснят въпросите, свързани с тяхното производство и разпространение“, подчертава Тимо Фойербах. Според него, за да бъдат наистина полезни за околната среда, растителните масла например в идеалния случай трябва да се произвеждат само от растителни и хранителни отпадъци и да бъдат широко достъпни. Той казва, че ситуацията е подобна и при водорода, като добавя, че наред с производството на достатъчни количества от въглеродно неутрални източници друго условие е и създаването на широка дистрибуторска мрежа.