Непосредствено преди изложението IAA Transportation, членовете на журито Международен камион на годината получиха ексклузивно интервю от Хилдегард Мюлер, президент на Verbandes der Automobilindustrie (VDA). Тя смята, че тазгодишното изложение в Хановер ще бъде по-глобално отвсякога и вярва, че транспортната индустрия все още е изправена пред множество предизвикателства по отношение на въглеродната неутралност.
Първият ни въпрос се отнася до IAA Transportation. Как бихте описали нагласите в средите на индустрията за камиони, с наближаването на изложението? Бихте ли казали, че както в миналото, събитието се очаква да бъде перфектната витрина за най-новите постижения в бранша?
Имаме сериозни заявки от сектора на товарните превози. Изложителите на IAA Transportation през 2024 г. ще надградят успеха на изданието от 2022 г., което знаем, че постави много високи стандарти.
Тазгодишният панаир обещава да надмине очакванията. Все по-голямото международно присъствие подчертава глобалното значение на IAA. Над 80 изложители ще участват в деня, посветен на медиите. Те ще представят иновативни продукти, ще има и световни премиери, показващи жизнено важни иновации, които могат да се справят с предизвикателствата на бъдещето.
Посетителите ще могат да видят всичко на едно място – от нови електрически превозни средства, до водородни камиони.
Планирали сме и някои нови атракции, като семеен уикенд и фестивал на шофьорите на камиони, които подчертават важността на шофьорите и техния принос към индустрията. Много събития и дейности са планирани за този уикенд, като например падок за състезания с камиони, автошкола и открита сцена за концерти.
Тазгодишното IAA ще предложи множество пресконференции, а след това и много важния B2B обмен, а накрая – уикенда за шофьора и семейството.
Какви разлики виждате между тазгодишното IAA Transportation и изданието от 2022 г.?
2022 IAA Transportation беше първото след пандемията от Covid и въздействието му – особено по отношение на международното участие – можеше да се усети на панаира. Наложи се да пропуснем събитието през 2020 г. заради Covid.
През 2024 г. ще имаме видим растеж и още по-силно международно присъствие. Над 70% от нашите изложители идват от чужбина. Основните страни, от които идват са: Китай, Турция и Италия. Това означава още повече глобални взаимодействия и така желания обмен между посетителите.
Вече имаме повече изложители от дошлите през 2022 г., което е наистина страхотно. Ние се стремим да съберем повече от 1500 изложители и вече сме близо до постигането на тази цел. Това е ясен знак, че индустрията е готова да приеме предизвикателствата на бъдещето.
След това имаме уикенд за шофьора и семейството, тъй като за нас е много важно да подчертаем ролята на водачите.
Кои са основните акценти на тазгодишното издание на IAA?? Ще излезе ли отново на преден план електрическата мобилност?
Да, електрическата мобилност ще бъде широко представена. Ще ви покажем и много иновации в инфраструктурата за зареждане. Мисля, че е много важно да развиваме тази инфраструктура за зареждане точно сега. Водородът също ще бъде на фокус, което навежда на мисълта и за напредъка на инфраструктура за водородни технологии.
IAA също така ще извади на показ автономното шофиране, или къде точно се намираме по отношение на технологията на превозните средства, както и приложенията и пилотните проекти в логистичния сектор.
Други фокусни точки ще бъдат транспортът до последната миля и в големите градове, и модерните услуги за свързаност. Дигитализацията и технологичният напредък в AI също ще бъдат представени.
Като се има предвид големия напредък в технологиите, ние очакваме, че тестовите шофирания, които ще предложи IAA, ще бъдат много популярни. Голямо разнообразие от превозни средства ще бъдат достъпни за тестване – от превозни средства с дизелов двигател, отговарящи на най-новите евростандарти, до превозни средства, задвижвани с газ, и електрически камиони. Имахме около 7500 тестови шофирания през 2022 г.. Сега също се наблюдава голямо търсене за тест драйвовете през 2024 г. и много от тях са напълно резервирани. Затова ще се опитаме да предложим допълнителни тестове.
Само за няколко години индустрията за камиони достави тежкотоварни батерийни електрически превозни средства (BEV) с пробег от около 500 км. Как бе постигнато това чудо?
Благодарение на усилията и на инвестициите от страна на всички компании в нашия сектор, постигнахме огромен напредък. Между 2024 г. и 2028 г. производителите и доставчиците от германската автомобилна индустрия ще инвестират около 280 милиарда евро в научноизследователска и развойна дейност по целия свят. Фокусът на инвестициите е върху трансформацията, особено върху електромобилността, включително технологиите за батерии, автономното шофиране и дигитализацията. В допълнение към инвестициите в R&D, още около 130 милиарда евро до 2028 г. ще потекат от германската автомобилна индустрия за изграждането на нови фабрики и преобразуването на заводи с ново оборудване.
Това е огромна инвестиция. Това е послание към клиентите и към пазара, а също и към политиците, че искаме да изпълним целите, които се изискват от нас.
Инвестициите са израз и на нашата воля да останем конкурентоспособни на международно ниво. Германската автомобилна индустрия иска да продължи да произвежда най-щадящите климата, най-безопасните, най-ефективните и най-модерните автомобили в света.
Но все пак имаме нужда от конкуренция, защото спиралата на протекционизъм е огромен проблем за нас. Германската автомобилна индустрия подкрепя свободната и справедлива търговия. По принцип всяка протекционистка мярка, включително допълнителните данъци и такси, както и неоправданите и изкривяващи пазара субсидии, ограничават свободната търговия и създават риск за търговски конфликти, които в крайна сметка са пагубни за всички страни.
Пълният текст на интервюто четете в следващия брой на сп. КАМИОНИ.