Тя е част от полевата лаборатория „Интегрирани енергийни системи“ към Центъра за компетеност ХИТМОБИЛ.
Лабораторията включва още опитна 200 киловатова фотоволтаична система, система от различни типове батерии и кондензатори за съхранение на енергия (700 кВтч), зарядни станции (22 кВт и 150 кВт) за акумулаторни електромобили, емулатор на вятърен генератор 50 кВт, както и трасе за тестове на постояннотокови зарядни станции.
Мисията на Центъра е да подпомага развитието и ускореното въвеждане на новаторски технологии за съхранение на енергия от възобновяеми източници и за ефективното ѝ използване в бита и индустрията, с акцент върху електромобилността.
Зарядната станция е създадена в рамките на проекта „Център за компетентност ХИТМОБИЛ – Технологии и системи за генериране, съхранение и потребление на чиста енергия“, АДБФП № BG05М20P001-1.002-0014. В него си партнират седем структури на БАН, между които водеща е Институтът по електрохимия и енергийни системи/ИЕЕС „Акад. Евг. Будевски“, университети и други институти и от страната и чужбина.
Станцията, която е първа практическа стъпка у нас към електромобилност чрез горивна клетка, е мобилна и работи със зелен водород. Той се добива от електролизьор с производителност 8,5 кг на денонощие. Чистотата на водорода е 99,9995%. Компресорната секция дава възможност за зареждане с налягане 350 и 700 бара. Времето за зареждане на 1 кг Н2 е под 10 минути, а скоростта на компресиране е над 3,5 кг/ч. Резервоарите за високо налягане са с вместимост около 30 кг Н2.
Започнал през март 2019 година и съпътстван от множество трудности, етапът, който завършва в края на 2023-а, сочи, че страната ни ще срещне огромни трудности за изпълнението на регламент (ЕС) 2023/1804 на Европарламента и на Съвета от 13 септември 2023 година.
За разгръщане на инфраструктура за алтернативни горива той задължава (чл. 6 , т.1) държавите-членки да гарантират разполагането до 31 декември 2030 година на публично достъпни водородни зарядни станции по основната трансевропейска транспортна мрежа – на разстояния не повече от 200 км, с минимален кумулативен дебит 1 тон на ден и оборудвани като минимум с колонка с налягане 700 бара; и във всеки градски възел.