Нова автоматизирана предавателна кутия TraXon 2 Hybrid за тежкотоварни хибридни превозни средства, „умни“ автомобили, които комуникират с инфраструктурата и помежду си, дългосрочен инвестиционен план за втората половина на десетилетието, разширяване на продуктовата и производствената гъвкавост с цел покриване на разнообразни потребителски и пазарни изисквания, лидерство в иновациите благодарение на огромни инвестиции в научноизследователска и развойна дейност, бърз трансфер на технологии между подразделенията на компанията, много нови иновативни решения в портфолиото… Това е стратегията на ZF Friedrichshafen по пътя към декарбонизация на транспорта, разкрита от един от глобалните лидери в автомобилната индустрия.
В края на юни най-големият доставчик на възли, агрегати, задвижвания, софтуер и услуги за автомобилната индустрия – ZF Friedrichshafen, демонстрира напредъка си в постигането на декарбонизация на транспорта. Това се случи на една от тестовите писти на компанията – край Йеверзен, недалеч от Хановер. Повод за представянето бе предстоящото през септември в Хановер голямо международно изложение IAA Transportation 2024.
TraXon 2 Hybrid
Новата 12-степенна предавателна кутия TraXon 2 Hybrid идва под мотото Driving Commercial Vehicle Innovation (Иновации в управлението на търговски превозни средства). Тя става допълнение към решенията за електрификация на камиони и автобуси, предлагани вече от ZF.
От ZF отчитат, че регистрациите на изцяло електрически превозни средства се увеличават по-бавно от очакваното и търсенето им е в застой, особено в Европа и САЩ. За това от компанията са готови да подкрепят различните постепенни стъпки и варианти в по време на прехода към електрическа мобилност.
Преструктуриране и синергия
С дългосрочен стратегически план технологичната група допълнително преструктурира организацията си и ускорява процесите на развитие, за да се адаптира към новите скорости на промяна в индустрията. Новата структура включва бизнес звена за леки автомобили, за търговски превозни средства, за индустриалните сектори и ефективна мрежа за следпродажбено обслужване.
В същото време на други области от дейността на компанията ще бъде дадена възможност да се развиват по-бързо и по-гъвкаво, за да отговорят на пазарните изисквания. Това ще стане, чрез партньорства или по-голяма независимост. В разрастващия се основен пазар на задвижващи мостове стратегическото партньорство с Foxconn, големият световен производител на електронни продукти, ускорява растежа и разширява клиентската база и на двете компании. Пример за внедряване на нови технологии е и отделът за технологии за пасивна безопасност, който сега работи като ZF LIFETEC.
cubiX
Експертният опит на ZF не се ограничава само до търговски превозни средства, което позволява синергия, а ZF се възползва от трансфера на технологии межда всички свои подразделения. Пример за това е пускането на пазара на софтуера за контрол на движението на автомобили за работа cubiX. Поради растящата автоматизация, електрифицираните и свързани технологии за управление на движението на превозни средства стават все по-важни.
Все повече OEM клиенти търсят диференциация, особено в областта на шасито, по отношение на функционалност, рационално развитие и стандартизирани интерфейси. cubiX е създаден с тази цел. За осигуряване на оптимално движение на автомобила по отношение на стабилност, безопасност, прецизност и производителност, софтуерът взаимодейства с виртуални системи и със задвижването на автомобила – независимо дали то идва от ZF или от друг доставчик.
cubiX е разработен първоначално за леки автомобили, където вече е в масово производство, а сега ZF сега разширява портфолиото му като добавя предложение за контрол на движението на търговски превозни средства, персонализирано според индивидуални нужди на клиентите.
На практика cubiX на ZF превръща инструкции за шофиране, идващи от виртуални системи в реални команди за движение, които се изпълняват от превозното средство. Това гарантира стабилност, безопасност, прецизност и ефективност на автомобила, бил той конвенционален или електрически. Системата неотдавна е била успешно тествана в реални условия с клиенти и партньори на ZF, като проект SAFE20 за автоматизирана работа на товарния парк.
ZF продължава да работи и по модерните системи за безопасност. Компанията се възползва от своя технически опит при използването на радари и камери в леките автомобили, което е още една демонстрация за това как отделът за търговски превозни средства се възползва от компетентността на другите автомобилни отдели в ZF Group.
До 10 пъти по-бързо със ZF Annotate
Друга ключова иновация представена от ZF по време на Global Technology Day е вече готовата за пазара облачно базирана AI (Artificial Intelligence) услуга Annotate. С нея ZF прави революционна крачка при разработването на усъвършенствани и автономни системи за подпомагане на водача от Ниво на автономност 2+ до Ниво 5. Решението осигурява високопрецизна кръстосана проверка след анотация на данни, получени по време на тестване на пътя. Благодарение на интелигентните 2D и 3D алгоритми за проследяване, референтната система, която е подходяща както за леки автомобили, така и за търговски превозни средства, работи до десет пъти по-бързо и е с 80 процента по-рентабилна от сравнимите продукти на пазара.
В резултат на това на пистата в Йеверзен можеха да се проследят демонстрации кака тежки камиони не само следват активно избраната лента за движение, спират сами при опасност от челен удар, но и изпреварват застигнатото превозно средство без намесата на водача.
Точно смяната на лентата за движение е една от най-обичайните, но и най-опасни маневри на пътя, особено за камион с ремарке. Работеща с радар и камери, системата на ZF следи пътната обстановка при автономен режим на шофиране.
Използвайки звукови и визуални предупреждения, включително притягане и вибрация на предпазния колан на водача и пътника, системата предупреждава за потенциално опасност при промяна на лентата или извършва маневрата автоматично. По този начин могат да бъдат предотвратени до 12 на сто от всички произшествия по немските пътища. 50 процента от компонентите на системата идват от сектора на леките автомобили, където вече са тествани обстойно.
Annotate действа като резервна настройка, която е независима от комплекта сензори на автомобила и събира същата информация при движение по пътя. Записаните данни се качват в облак и се анализират. Благодарение на изкуствения интелект всички обекти на пътя са точно маркирани, класифицирани и са им присвоени уникални идентификационни номера, като движещите се обекти се проследяват. Тази информация за обектите става част от пълното описание на модела на околната среда. След тази „анотация“ софтуерът осигурява високо прецизно сравнително измерване. Това прави ZF Annotate най-модерното, поддържано от AI валидиращо решение за тестване и обучение на модерни ADAS/AD системи от Ниво 2+ до Ниво 5.
Освен това, записаните референтни данни не са ограничени само до изглед отпред. В зависимост от изискванията на клиента, комплектът референтни сензори може да осигури цялостен 360-градусов изглед, предоставяйки подробно и точно представяне на заобикалящата среда на автомобила.
Към нулеви емисии
Следващото поколение електрически задвижвания от ZF има още по-широк спектър от приложения при автомобилите за работа. Портфолиото E-Mobility Kit вече включва централните електрически задвижвания CeTrax 2 и CeTrax 2 dual, както и електрическите двигателни мостове AxTrax 2, AxTrax 2 dual и AxTrax 2 LF.
Новост е, че AxTrax 2 може да бъде интегриран в полуремарке. Най-новата концепция на ZF ефективно превръща комбинацията от камион с ДВГ и ремарке в хибрид. Електрифицираното ремарке може също да увеличи пробега с едно зареждане на електрическо превозно средство. Концепцията, която също бе представена в Йеверзен, очаква регулаторно одобрение. Тя може да спести с до 16% емисии от ДВГ и дори до 40%, ако се използва в plug-in вариант. AxTrax 2 осигурява непрекъсната мощност от 210 кВт или 380 кВт, в зависимост от избрания вариант.
По време на събитието бе показано и разработеното от ZF електрическо задвижване за хидравликата на самосвални кошове, монтирани върху електрически камиони.
И още иновации
ZF също така представи новата си програма за синхронизиране на спирачната система e-Drive. Системата оптимизира връзката между електрическото задвижване и управлението на спирачките с EBS. Допълнителната спирачна енергия се използва за рекуперация, увеличава пробега на автомобила и също така позволява по-плавни възможности за стартиране. За отбелязване е, че връзката между спирачния педал е колесните спирачни механизми е електронна, без механичен привод. Аналогично решение от ZF демонстрираха и при новото си кормилно управление. При тестовете, на кормилното управление на пистата не можеше да се усети никаква разлика от конвенционалните решения като чувствителност и обратна връзка от пътя, но правеше впечатление прецизността на работа и отзивчивостта при завъртане на кормилото.
Решенията за дигитализация включват и SCALAR – платформа за цифрово управление на автопаркове. SCALAR позволява на мениджърите на автопаркове да организират и осъществяват операции чрез автоматизирани инструменти за вземане на решения и подобряване на ефективността в реално време, базирани на AI. Производителите на оригинално оборудване също могат да се възползват от данните от SCALAR, за да измерват ефективността на своите превозни средства в реално време. Платформата може да работи, както с управлявани от водач, така и с автономни превозни средства.
С решенията и технологиите, представени в Йеверзен ZF предостави в аванс това, което ще бъде показано на IAA 2024 в Хановер. В зала 21, щанд B54, от 17 до 22 септември 2024 г., посетителите ще имат възможност да видят много от иновативните технологии на ZF на живо на място и да обменят идеи с експерти на компанията.
Повече – в септемврийския брой на списание КАМИОНИ – на хартия и онлайн – на transport-press.bg.