MAN Truck & Bus ще създаде центрове за ремонт на батерии в Италия, Дания/Норвегия, Австрия, Белгия, Нидерландия, Франция, Полша и Обединеното кралство през 2024 г. и 2025 г.
За по-нататък се планират и други държави в Европа, обявиха от компанията. Целта е да се управлява център за ремонт на батерии на всеки пазар, на който MAN е представен с батерийни електрически автомобили за работа.
Два центъра на MAN за ремонт на батерии вече работят в Европа – единият е в Германия, а другият в Испания. Производителят на камиони посочва, че пускането на центрове за ремонт на батерии в Европа е необходимо, тъй като първите бройки от новото поколение MAN eTruck ще бъдат доставени на клиентите през 2024 г.
Над 1000 батерийно електрически градски автобуса MAN и повече от 2400 изцяло електрически вана MAN вече се движат по пътищата на Европа. С увеличаването на производството на MAN eTruck, делът на електрически превозни средства в портфолиото на компанията ще продължи да нараства значително през следващите години.
„Ремонтът на батериите е необходимост за MAN, за да се гарантира икономическа ефективност и експлоатационна готовност на електрическите превозни средства за нашите клиенти на високо ниво. Ние отдаваме голямо знаение на подхода към затворена верига на тяговите батерии, тъй като това удължава живота на батерията в превозното средство, и запазва важни ресурси“, казва Кристофър Кунстман, старши вицепрезидент Управление на обслужването на клиенти в MAN Truck & Bus.
Първият център за ремонт на батерии и свързаното с това трупане на опит в ремонта на батерии датира от 2020 г. Първите пилотни ремонти и документация за процесите са извършени за батерията на електрическия ван MAN eTGE, който беше пуснат на пазара през 2018 г.
Това е последвано от тестови ремонти на пакетите батерии на камиона за дистрибуция MAN eTGM, който беше пуснат в малка серия през 2020 г., и от началото на серийното производство на електрическия градски автобус MAN Lion’s City E – също излязъл през 2020 г.
Стъпките в ремона са тествани на всички тези различни батерии, обучени са служители, създадени са инструкции за ремонт и са определени изисквания за работното място.
Този опит, натрупан в първия център за ремонт на батерии на MAN в Хановер-Лацен, Германия, сега се пренася и на други пазари.
Основната цел на MAN Truck & Bus е да има център за ремонт на батерии на всеки пазар, на който MAN е представен с батерийни електрически автомобили за работа. Идеята е да се използва батерията в автомобила възможно най-дълго време. Ето защо ремонтът и повторното производство са на фокус.
Ремонтът и рециклирането на батерията са ключови елементи от стратегията Battery Closed Loop и стратегията за устойчивост на MAN.
„Основната цел е да се създаде затворен цикъл за батериите. Важни етапи в този цикъл са: след първата употреба в превозното средство, последваща употреба в превозното средство (2-ра употреба) или в друго приложение (2-ри живот)“, обясняват от компанията.
За да затвори цикъла с ценни материали за батериите си, MAN вече се фокусира върху рециклирането и връщането на рециклирани суровини (рециклат) в нови батерийни клетки. Нарастващото търсене на батерийни клетки за електрификация на портфолиото на MAN ще увеличи емисиите на парникови газове във веригата за доставки, освен ако не бъдат предприети специални мерки за противодействие на това.
Използването на вторични материали е един от възможните лостове, които трябва да бъдат разгледани, за да се декарбонизира „горещата точка“ на батерията.
Предпоставката за затворен цикъл на батерията е наличието на достатъчно рециклиран материал. За да гарантира, че това ще евъзможно и в бъдеще, MAN работи със своята компания майка TRATON SE и COE (Centre of Excellence) на Volkswagen AG върху концепции, които ще позволят затворени цикли. Целта тук е да се осигури достатъчно рециклиране за нови батерии в бъдеще, за да се постигнат целевите стойности на новата Наредба на Европейския съюз за батериите.